Pedagogické praktikum je realizováno formou průběžné a souvislé pedagogické praxe. Student je po celou dobu v jedné z fakultních mateřských škol.
Hospitační činnosti (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou) - Asistenční činnosti (na základě předchozí domluvy) - Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole. - Studenti si ve dvojicích zařídí vzájemně videozáznam vlastní pedagogické práce s dětmi předškolního věku (po předchozí dohodě s fakultní učitelkou) - Mikrovýstupy (vystřídat různorodé činnosti opět na základě předchozí domluvy, respektování ŠVP, individuálních zvláštností školy i jednotlivých dětí) - Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe realizované s obecnými či oborovými didaktiky, reflexe studentů - ve dvojicích) - Sebereflexe - Porovnání reflexí a sebereflexe - Posuzování silných a slabých stránek studenta a rozvoj učitelských kompetencí - Strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací - Plnění dílčích úkolů - Seznámení se ŠVP, TVP, PLPP, IVP, školním řádem, pedagogickou dokumentací, evidenčními lístky dětí, vnitřními předpisy atd.
Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním. Stěžejním úkolem průběžné pedagogické praxe je promyšlená příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce (mikrovýstupy) a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Náplní praxe je strukturované pozorování pedagogických situací, plánování vzdělávacího procesu v mateřské škole, jeho realizace a následná reflexe. Náplní pedagogického praktika je cílené pozorování, projektování, realizaci a hodnocení (reflexi a sebereflexi). Hlavním záměrem pedagogického praktika je vytvořit studentům příležitost pro vlastní pedagogické pokusy a pro získávání dalších pedagogických zkušeností. Praxe probíhá na fakultních mateřských školách a je organizovaná jako průběžná 1x týdně dopoledne a souvislá 2 týdny, součástí praxe je reflektivní seminář.
Obsah:
Hospitační činnosti (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou)
Asistenční činnosti (na základě předchozí domluvy)
Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole.
Studenti si ve dvojicích zařídí vzájemně videozáznam vlastní pedagogické práce s dětmi předškolního věku (po předchozí dohodě s fakultní učitelkou)
Mikrovýstupy (vystřídat různorodé činnosti opět na základě předchozí domluvy, respektování ŠVP, individuálních zvláštností školy i jednotlivých dětí)
Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe realizované s obecnými či oborovými didaktiky, reflexe studentů - ve dvojicích)
Sebereflexe
Porovnání reflexí a sebereflexe
Posuzování silných a slabých stránek studenta a rozvoj učitelských kompetencí
Strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací
Seznámení se ŠVP, TVP, IVP, školním řádem, pedagogickou dokumentací, vnitřními předpisy atd.