Charles Explorer logo
🇨🇿

Alternativní programy v teorii a praxi

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPB01N127A

Sylabus

Úvod, co je alternativní škola - vymezení termínu, různé roviny, základní rysy alternativních škol

Frankofonní reformní školy začátku 20. století a dnes (Moderní škola C. Freineta, Decroly, Piaget)

Pragmatická pedagogika (progresivní pedagogika, projektová výuka, daltonský plán)

Venkovské výchovné ústavy a Jenský plán

Waldorfská pedagogika

Montessori

České reformní směry - Příhoda, Jarníková, Süssová; alternativa pramenící z filozofických kořenů - církevní školy 

Reggio Emilia, koncept Emmi Pikler 

Kurikulum podpory zdraví

Začít spolu

Lesní mateřské školy

Intuitivní pedagogika, unschooling

Anotace

Předmět uvádí studenty do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které se vyvinuly v průběhu 20. a počátku 21. století, a které nachází uplatnění v českých a evropských předškolních zařízeních s dětmi až do současnosti (Montessori pedagogika, waldorfská pedagogika, Jenský plán, koncept Reggio Emilia, Začít spolu, MŠ podporující zdraví, koncept Emmi Pikler, lesní pedagogika atd.). Studenti se seznámí s myšlenkovou základnou a základními principy programů, společnými i odlišnými prvky daných konceptů.

Kurz studentům poskytne nejen základní orientaci v jejich teoretických východiscích, ale umožní jim také nahlédnout do současné podoby fungování předškolních zařízení, které tyto koncepty implementují v praxi (formou přímé hospitace v daném zařízení v rozsahu 1 týden praxe v týdnu v listopadu dle rozpisu harmonogramu praxí pro ak. rok 2022/2023).