Charles Explorer logo
🇨🇿

Rozvoj matematické pregramotnosti

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPB03M303A

Sylabus

Témata:1)    Úvod do logiky a logického myšlení, řešení problémů a práce s informací.2)    Pojmotvorný proces, matematické pojmy – vznik v historii, rozvíjení matematických pojmů – podmínky (pojmy číslo; geometrický útvar 2D a 3D), modely a reprezentace pojmů, komunikace v matematice (slovní i grafická včetně obrazové).

3)    Úvod do metod řešení problémů (uvažování, usuzování, přiřazování, porovnávání, určování počtu, výběr, vylučování, strom řešení, poměřování, měření, odhad a ověření).4)    Zobrazení v geometrii 2D a 3D (shodná i podobná); shodná rozložitelnost v teorii i praxi.5)    Celek a jeho části; struktura celku; dekompozice, kompozice a korekce.6)      Pojmy: tvar věci, tvar obrázku a tvar čáry;  čára a její role, cesta ke grafickému znaku, práce s modelem; role obrázků v PMG.

7)      Prvky topologie; labyrinty, jednotažky.

Anotace

Cílem kurzu je podnítit autonomní myšlení posluchačů, zvýšit jejich intelektuální sebevědomí a odstranit obavy z matematiky. Studenti si mají vytvořit představu toho, co tvoří podstatu matematiky, respektive matematického myšlení a komunikace. Akcent je v předmětu kladen na konstruktivistické přístupy a pojetí komplexních aktivit v rámci konstruktivistických divergentních didaktických struktur. Témata:

1) Úvod do logiky a logického myšlení, řešení problémů a práce s informací.

2) Pojmotvorný proces, matematické pojmy – vznik v historii, rozvíjení matematických pojmů – podmínky (pojmy číslo; geometrický útvar 2D a 3D), modely a reprezentace pojmů, komunikace v matematice (slovní i grafická včetně obrazové).

3) Úvod do metod řešení problémů (uvažování, usuzování, přiřazování, porovnávání, určování počtu, výběr, vylučování, strom řešení, poměřování, měření, odhad a ověření).

4) Zobrazení v geometrii 2D a 3D (shodná i podobná); shodná rozložitelnost v teorii i praxi.

5) Celek a jeho části; struktura celku; dekompozice, kompozice a korekce.

6) Pojmy: tvar věci, tvar obrázku a tvar čáry; čára a její role, cesta ke grafickému znaku. Rozdím mezi reálným objektem a modelem.

7) Prvky topologie; labyrinty, jednotažky.