Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika rozvoje matematické pregramotnosti

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPB03M404A

Sylabus

Témata:

1) Rozvoj prelogického myšlení (pravdivost; negace a vylučovací proces; stromy třídění; uvažování a usuzování); proces zobecňování (kvantifikované výroky); tvorba výroků dosazováním z DO; dokazování (první okruh prolíná následnými okruhy a je propojen na volitelný předmět Didaktika matematické gramotnosti II s exkurzí).

2) Cesta ke slovní úloze (od tvorby představ, metody řešení po komunikaci; včetně slovních úloh s geometrickou tématikou). Studenti si prostudují didaktiky dalších předmětů, sledují přesahy do čtenářské pregramotnosti a výtvarné výchovy.

3) Pojem kvantity neurčité, pojem číslo v kontextu mateřské školy; počátky finanční gramotnosti. Pojmotvorný proces prolíná následnými okruhy jak ve vazbě na rozvíjející, tak na diagnostické aktivity.

4) Prostorová orientace, prostorová paměť (statická i dynamická) a prostorová představivost; manipulativní a kinestetické aktivity propojené na rozvoj slovní zásoby; práce s modelínou, obrázkem, skládankami, stavebnicemi (vývoj stavby), práce s papírem a podobně.

5) Orientace v čase respektive časoprostoru; pozorování – příčinnost/ následnost a čas; časový odečet.

6) Poznávání tvarů, zaplňování prostoru, identifikační a korekční postupy; práce s těstem, se sypkým materiálem a s vodou; prvky topologie (vnitřek, vnějšek, hranice, překrývání, dotýkání); cesta k míře; celek a jeho části; druhy celků (návaznost na shodná zobrazení, vývoj stavby). Okruh zčásti navazuje na ZS, dále je doplněn o práci didaktickými materiály a úkoly s nimi spojenými.

7) Cesta ke grafickému znaku; práce s modely, obrázky, plánky a předlohami; práce s informací (systemizace poznatků s didaktickými doporučeními).

8) Možné a jisté; práce s možnostmi; prvky kombinatorického myšlení; závislosti, rytmizace a pravidelnosti; substituce a práce s klíčem; práce s labyrinty; prvky pravděpodobnosti ve hrách i mluvě dítěte.

Anotace

Kurz seznamuje s různými metodickými přístupy, avšak hlavní důraz je kladen na komplexní rozvoj dítěte s důrazem na reálné konstruktivistické přístupy. Na konci kurzu mají být studenti schopni propojovat základy matematické gramotnosti a předmatematické gramotnosti s postupy vhodnými pro práci s dítětem od dvou let po jeho vstup do základní školy. Mají být motivování k uplatnění kritického myšlení v kontextu předmatematické gramotnosti.

Cílem kurzu je podnítit autonomní myšlení posluchačů tak, aby byli schopni propojovat základy matematické gramotnosti a předmatematické gramotnosti s postupy vhodnými pro práci s dítětem od dvou let po jeho vstup do základní školy. Studenti mají chápat jistou pluralitu možných postupů a jejich úskalí; uplatňovat kritické myšlení v kontextu předmatematické gramotnosti; vytvářet k uvedeným modelovým příkladům další a s oporou o autoreflexi aktivity modifikovat pro dané prostředí.