Cílem předmětu je prohloubit u studentů základy matematických představ tak, aby byli schopni profesionálněji analyzovat reakce dítěte vzhledem k jeho rozvíjení v předmatematické gramotnosti a dle toho doplňovat či upravovat jeho program, komunikovat s rodiči a kolegy. Témata:
1) Představy o rovinných a prostorových útvarech; pojem tvar, geometrický tvar a geometrický útvar.
2) Dekompozice a kompozice v geometrii a aritmetice.
3) Zápisy čísla v různých kulturách i v historii; význam zápisu čísla; fungování různých typů zápisů.
4) Modely v matematice a různé typologie modelů.
5) Co lze dělat s číslem; co víme o čísle a k čemu to je učiteli.
6) Metody řešení nejen kalkulus; např. substituce.
7) Významy slov matematice; pojem a termín; nezralost nebo deformace pojmu; prázdný pojem; terapeutické aktivity.
8) Výrok a jeho pravdivost; výrok jednoduchý a složený; zobecňování a míra zobecnění; kvantifikované výroky.
9) Logické úlohy (zebry, na neprázdný průnik, řad a závislosti, o lhářích a podobně); práce s nadprůměrným dítětem.
10) Jak pracovat s děti v inkluzi (matematika a cizinec, retardované dítě, dítě mladší tří let; slabozraké d ítě apod.).