Témata:1) Hra – teorie hry, její vývoj, znaky, typy her, role učitele, didaktický potenciál hry, hračka.2) Individualizace ve vzdělávání – aplikace poznatků (potřeby a rizika jejich nenaplňování), diferenciace vzdělávací nabídky, možné přístupy k tvorbě vzdělávací nabídky.3) Klima školy/mateřské školy, třídní klima – vliv na kvalitu pedagogického působení, na dětskou skupinu i na vztahy pedagogů. Klima jako skryté kurikulum. Činitelé a faktory ovlivňující klima, možnosti působení učitele.4) Osobnost učitele v mateřské škole – specifika práce s předškolními dětmi, kompetence učitele MŠ (v pojetí pedagogické psychologie a pedagogiky).
5) Pedagogický výzkum, výzkumné metody vhodné pro různé druhy aplikovaného šetření v edukačních procesech a na výzkumy a vhodné metody související se studovaným oborem.
V první části předmětu jsou analyzována základní teoretická východiska hry, její znaky, vývojové etapy a funkce dětské hry pro zdravý rozvoj dítěte, provázanost hry a učení, etapy hry v celém předškolním období (0-6). Jednotlivé druhy her a jejich proměny jsou nahlíženy ve vývojových souvislostech s věkem dítěte. Stejně tak jsou začleňovány do této kontinuity požadavky na jednání pedagoga i vhodnost hraček a materiálů pro jednotlivá období.
Druhá část předmětu se zaměří na klima školy/mateřské školy a na třídní klima a jeho vliv na kvalitu pedagogického působení. V návaznosti bude závěrečný obsah předmětu orientován na osobnost učitele v mateřské škole, na specifika práce s předškolními dětmi a v souvislosti s tím vyvozeny kompetence učitele MŠ.
Cílem třetí části předmětu je získat základní informace o pedagogických výzkumech, výzkumných metodách vhodných pro různé druhy aplikovaného šetření v edukačních procesech a v souvislosti se studovaným oborem.