Témata ve výtvarné oblasti: 1) seznámení s oborovým jazykem výtvarného oboru; 2) přístupy k tvorbě; 3) hodnocení výtvarného díla a kontextu jeho expozice; 4) využití poznatků z kurzu v mateřské škole;
Témata v hudební oblasti: 1) vědomosti o základech hudební teorie s praktickým využitím v hudebně výchovné praxi v mateřské škole: notová soustava, notopis, takty, rytmus, tempo a jeho označení, stupnice durové, mollové stupnice aiolské, harmonické a melodické, základní a odvozené intervaly, durové a mollové kvintakordy a jejich obraty. 2) přehled o hudebních nástrojích symfonického orchestru; studentům bude představena nahrávka od BRITTENA, B. Průvodce mladého člověka orchestrem (Variace a fuga na Purcellovo thema). Jejím prostřednictvím se studenti seznámí s rozdělením hudebních nástrojů a dokážou je rovněž vizuálně a sluchově poznat. 3) základní dirigentské dovednosti při nácviku dětských písní; 4) skladatelské osobnosti světové a české hudby s vybranými hudebními ukázkami; studenti získají základní informace o dějinách světové a české hudby. Obdrží od vyučujícího ukázky 22 skladeb světové a české hudby. Tyto skladby budou součástí poslechového testu na poznávání děl českých a světových skladatelů. 5) hra drobných klavírních skladeb a písní pro děti v mateřské škole. V tematické oblasti Hra na klavír je vzdělávací program diferencován podle předcházejících nástrojových zkušeností studentů do dvou vzdělávacích programů: A (začátečník) a B (základní klavírní zkušenost).
Student začátečník (A program) se seznámí s kulturou úhozu, uvolněním ruky při hře jednoduchých etud. Základem výuky bude výběr etud z Klavírní školy BGS až do čísla 35. Naučí se hrát jednooktávové stupnice C dur, D dur, E dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T, S, D v tóninách C dur, D dur, E dur. Součástí výuky bude hra a zpěv deseti písní pro předškolní děti v tónině C dur.
Student se základními klavírními zkušenostmi (B program) nacvičí 8 přednesových skladeb z Klavírní školy pro začátečníky BGS, které bude moci využít v pedagogické praxi. Bude hrát jednooktávové stupnice C dur, D dur, E dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T, S, D v tóninách C dur, D dur, E dur. Součástí výuky bude hra a zpěv dvaceti písní pro předškolní děti v tónině C dur.
In art education, the course focuses on planning art activities, art series and projects. It also discusses the interdisciplinary potential of art education in kindergarten. Students develop the skills to plan art activities, justify their benefits, and explain their rationale with respect to the specifics of preschool, and gain confidence in using importantIn the art area, the course addresses the basic prerequisites for studying art, introduces students to the vocabulary, variations of approaches to art making. It enables them to gain their own experience with the procedures of creation and its evaluation and to reflect on the possibilities of their use in kindergarten. The course also focuses on the interpretation of the artwork perceived in the context of the gallery and on the perception of the exhibition as an aesthetic whole and a space for education. Learners develop their ideas about the tradition and present of art culture. In the area of music education, the curriculum focuses on basic knowledge of notation, orientation in tonal space, scales, intervals, chords, symphonic orchestra instruments and music history. Students will acquire basic intonation and rhythmic skills, learn the fundamentals of conducting technique and piano playing. Topics in art:
1) Introduction to the disciplinary language of the art major;
2) approaches to art making;
3) evaluation of the artwork and the context of its display;
4) application of course knowledge in kindergarten; Topics in music:
5) knowledge of the fundamentals of music theory with practical application to music education practice in kindergarten;
6) an overview of the musical instruments of the symphony orchestra;
7) basic conducting skills in rehearsing children's songs;
8) composers of world and Czech music with selected musical examples;
9) playing small piano pieces and songs for children in kindergarten. didactic categories. They learn to work with disciplinary contexts and orient themselves in the context of cultural institutions that offer educational opportunities. The course also explores reflection on the artistic activities undertaken and develops learners' ability to work with error. The course outlines the context of practice and research in art education. In the music education area, students will learn to use the rhythmic and melodic instruments of Orff, singing songs, playing the piano and recorder. The seminar focuses on the activity concept of instrumental and listening activities, the justification of didactic principles, teaching methods with regard to the level of musical talent of children, as well as the creation of preparations for musical activities in kindergarten.