Charles Explorer logo
🇨🇿

Literární interpretace

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBA2A137B

Sylabus

Rozpis výukových jednotek   1. týden

Intro - Analogie a kontrasty

Benjamin Zephaniah: Miss World

William Shakespeare: Sonnet 130

Jane Austen: Pride and Prejudice   2. týden

Roald Dahl: Edward the Conqueror Focus: narrative structure, narrator´s credibility   3. týden

Somerset Maugham: The Verger

Charles Johnson: Oxherding Tale

Focus: reading for instruction, a cautionary tale   4. týden

Julian Barnes: The Visitors (A History of the World in 10½ Chapters)

Focus: full and limited omniscience, altruism vs. self-interest   5-6. týden

Kurt Vonnegut: Who Am I This Time

Andre Dubus: The Fat Girl

Focus: analogies and contrasts, narrative authority   7. týden

Bernard Malamud: A Magic Barrel

Focus: interpretive role-playing, culture-specific reading   8. týden

John Steinbeck: The Murder

Focus: narrative ambiguity, Melting Pot vs Salad Bowl   9-10. týden

Kate Chopin: The Story of an HourC.B. Divakaruni: Clothes

Focus: generic formulas in writing, Bildungsroman   11. týden

Charles Dickens: A Christmas Carol

Mark Twain: The Story of the Bad Boy Who Didn´t Come to Grief

H. C. Andersen: The Emperor´s New Clothes

Focus: cautionary tale, parable, hyperbole, narrative crescendo   12-13. týden

Charles Johnson: Menagerie, A Child´s Fable

George Orwell: Animal Farm (film + excerpts)

Focus: allegory, animal fable

Anotace

Jedná se o semestrální kurs zaměřený na četbu a analýzu angloamerické literatury ? především prózy. Až na několik výjimek se jedná o díla současných autorů.

Mezi rozhodující kritéria při výběru seminárních materiálů patří jak obsah, tak i rozsah a jazyk daného díla, neboť hlavní náplní seminářů je tzv. “close reading”(detailní četba vybraných textů). Analýza textů vychází jak z tradičních kritických postupů, tak z moderních (pragmatičtěji zaměřených) metod, jejichž cílem je především rozvíjení kritického myšlení a jazykových dovedností studentů.

Jedná se jmenovitě o metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking, tedy “Čtení a psaní ke kritickému myšlení?".