Obsah kurzu – část Anatomie a morfologie rostlin (garance ZS):
1. Rostlinná buňka: stavba, rozdíly oproti buňce živočišné (srovnání s přednáškou dr. Pavlasové a mgr. Vojíře): buněčná stěna, buněčné membrány, plasmalema, endoplasmatické retikulum, Golgiho aparát, vakuola, základní cytoplasma, cytoskelet, ribosomy, semiautonomní organely: plastidy (chloroplasty), mitochondrie, buněčné jádro, transport buněčnou stěnou (apoplastický, symplastický), podrobná stavba buněčné stěny rostlinné buňky
2. Rostlinná pletiva: klasifikace a dělení; meristémy (dělivá pletiva) – apikální, laterální (kambium, felogén); pletiva základní - parenchym, kolenchym, sklerenchym; pletiva krycí; pletiva vodivá – floém, xylém; primární a sekundární tloustnutí - základy.
3. Stavba rostlinného těla; vznik orgánů; Souměrnost orgánů; povrch orgánů; odění a jeho typy; Kořen: základní charakteristika; primární stavba; druhotné tloustnutí; vývoj kořenové soustavy; větvení kořenů; přeměny kořene; mykorhiza.
4. Prýt: Stonek, anatomie a morfologie: charakteristika, větvení, typy stonku; vnitřní stavba stonku; typy vodivých pletiv u jednotlivých skupin cévnatých rostlin; druhotné tloustnutí pomocí kambia - sekundární dřevo a lýko; druhotné tloustnutí pomocí felogénu; pupeny; větvení stonku, liány; přeměny stonku.
5. List, anatomie a morfologie: evoluce listu; vnitřní stavba listu; vnější morfologie; palisty, listeny, listence, tvary listové čepele; žilnaitna; vernace; estivace; přeměny listu
6. Květ: typy květu; ontogeneze květu, květní části: květní lůžko, květní obaly, nektaria, andreceum – pyl a jeho vývoj, gyneceum – placentace, vývoj vajíčka. Opylení a oplození: typu opylení, způsoby zabránění samoopylení. Oplození u krytosemenných rostlin.
7. Květenství: jednoduchá x složená; hroznovitá x vrcholičnatá; otevřená x uzavřená. Plod: charakteristika, způsoby vzniku; přehled a typologie plodů. Semeno: stavba semeny; diferenciace embrya a endospermu. Klíčení semene.
8. Rozmnožování rostlin: nepohlavní, pohlavní; isosporie x heterosporie; životní cykly hlavních skupin cévnatých rostlin - srovnání. Obsah kurzu – část Fyziologie rostlin (garance VT):
1. Fyziologie rostlin, rostlina a voda: vymezení vědního oboru, předmět oboru, vztahy k jiným biologickým oborům, metody výzkumu, historie, definice rostlin, fce vody v rostlinném organismu, pohyb vody v rostlině (difúze, konvekce, osmóza, osmotický, matricový, turgorový a vodní potenciál, hypotonické, hypertonické, izotonické prostředí, plazmolýza, plazmoptýza), příjem a vedení vody rostlinou (pasivní, aktivní), kořenový vztlak, transpirační proud, gutace, koheze, adheze, kapilarita, osmoregulace rostliny, evapotranspirace, půda; Minerální výživa rostlinného organismu: fyziologická definice pojmu minerální výživa, biogenní prvky, sušina, kvantiativní a kvalitativní zastoupení biogenních prvků, živné roztoky, příjem a transport minerálních látek, pasivní transport, aktivní transport, mechanizmy aktivního transportu, asimilace a funkce minerálních živin (anorganické, organické).
2.-3. Fotosyntéza: základní princip, struktura a funkce chloroplastů, princip excitace a přenosu elektronů v rámci redoxní kaskády, struktura a funkce fotosystému (PS I a II), primární (světelná) fáze fotosyntézy (fotolýza, vznik ATP a NAHDPH+H, redoxní kaskáda, cyklická a acyklická fotofosforylace), sekundární (temnostní) fáze (Calvinuv cyklus, syntéza látek z produktů Calvinova cyklu /sacharóza, škrob, fruktany/, fotorespirace, C3, C4 a CAM rostliny), vnější faktory ovlivňující fotosyntézu. Respirace: procesy respiračního metabolismu (glykolýza, pentózový cyklus, Krebsův cyklus, oxidativní fosforylace), syntéza z meziproduktů respiračního metabolismu, dýchání rostlin a faktory vnějšího prostředí, hmyzožravé rostliny, autotrofie x heterotrofie, saprofytismus, parazitismus, mixotrofie, symbióza, mikorhiza, rozdělení organismů podle typu metabolismu.
4. Vývoj rostlinného organismu: definice vývoje (růst, diferenciace), iniciály, meristémy, embryonální fáze (buněčný cyklus, mitóza, cytokineze, meióza), expanzní fáze, diferenciační fáze; Regulace růstu a vývoje: regulace růstu a vývoje na vnitrobuněčné, mezibuněčné úrovni a vnějšími faktory, fytohormony (auxiny, giberliny, cytokinny, abscisiny, ethylen), fytochromový a flavinový komplex, fotoperiodismus, etiolace, biorytmicita ; Ontogeneze a pohyby rostlin: ontogenetické fáze, klíčení semen, kvetení (jarovizace), zrání plodů (anemochorie, barochorie, hydrochorie, zoochorie, autochorie, klimakterické a neklimakterické plody), opadání listů a plodů, stárnutí a odumírání rostlin nebo jejich částí (apoptóza x nekróza), pohyby rostlin (fyzikální, vitální, indukované, neindukované, taxe, tropismy, nastie). Obsah cvičení (garance SS): V rámci laboratorních cvičení se studenti seznamují s různými botanickými mikrotechnikami, zhotovují cytologické a histologické preparáty, osvojují si základní preparační dovednosti a ověřují si základní rostlinné fyziologické procesy a jevy v praxi. V průběhu cvičení si také vytvářejí základní laboratorní a hygienicko-bezpečnostní návyky.
1. Mikroskop, jeho stavba, práce s mikroskopem; Pozorování trvalých preparátů; Příprava jednoduchého vodního preparátu (suknice cibule), kresba a popis; Vodní režim v buňce.
2. Buňka a její části: pozorování plastidů (chloroplastů atd.), jádra, vakuol, buněčné stěny, buněčných inkluzí (různé typy buněk); Rostlinná pletiva: parenchym, kolenchym, sklerenchym.
3. Cévní svazky: podélný a příčný řez cévním svazkem u dvouděložných a jednoděložných rostlin, pozorování různých druhů cévních svazků (koaxiální, kolaterální, bikolaterální, jeho části: kambium, floém, xylém); Kořen (primární a sekundární stavba kořene, apikální meristém, pokožka, adventivní kořeny).
4. Stonek (primární a sekundární stavba); List: řez listem a jehlicí, otisk listové pokožky u jednoděložné a dvouděložné rostliny, pozorování trichomů, různě složitých; Pylová zrna: pozorování pylových zrn rostlin hmyzosprašných a větrosprašných.
5. Rozdíly mezi jednoděložnými a dvouděložnými rostlinami (pozorování rozdílů z hlediska anatomie, morfologie a fyziologie rostlin; vegetativní ontogenetické fáze); Osmotické jevy v buňce (osmotická hodnota buňky).
6. Fotosyntéza (základní princip, průběh, vliv vnějších faktorů); Chromatografie rostlinných barviv.
The aim of the course is to introduce students to the structure and functions of the plant body in relation to its evolution and adaptations. Main topics of course are: Introduction to cytology (structure and function of plant cells, submicroscopic structure), histology (origin, physiological function and classification of tissues), organology (primary and secondary structure, morphology and metamorphosis of root, stem and leaves, physiological aspects of growth and development plant), and physiological processes with emphasis on the transport of mineral solution and metabolites by the plant, processes of photosynthesis, metabolism, control and regulation of physiological phenomena in the plant, plant movements. Part of the course is also a detailed view of plant ontogenesis related to types of reproduction, morphology and anatomy of reproductive organs.
During the laboratory work, students learn about various botanical micro-techniques, make cytological and histological preparations, learn basic preparatory skills and verify basic plant physiological processes and phenomena in practice.
The aim of the course is to introduce the structure and functions of the plant body in relation to its evolution and adaptations. Main topics of course are: Introduction to cytology (structure and function of plant cells, submicroscopic structure), histology (genesis, physiological function and classification of tissues), organology (primary and secondary structure, morphology and metamorphosis of root, stem and leaves, physiological aspects of growth and development plant), and physiological processes with emphasis on the transport of mineral solution and metabolites by the plant, processes of photosynthesis, metabolism, control and regulation of physiological phenomena in the plant and plant movements. Part of the course is also a detailed view of plant ontogenesis, related to types of reproduction, morphology and anatomy of reproductive organs in vascular plants and specific rotation of their different groups. During laboratory work, students learn about botanical microscopes, make cytological and histological preparations, learn basic preparatory skills and verify basic plant physiological processes and phenomena in practice. During the exercise, basic laboratory and hygienic-safety habits are created.