Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny české literatury II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBC2L111A

Sylabus

 Témata přednášek a obsah seminářů prof. Kubíčka a prof. Mocné: termín seminář

Téma přednášky 15.10.

Zadání semináře

Česká otázka a spor o smysl českých dějin –  (vliv literatury na utváření národní identity, identifikační funkce literatury) Schauer a Masaryk; vznik samostatného státu, druhá republika a 167 dní v literárním životě ČSR) 22.10.

Karel Čapek: Věc Makropulos

Budování státu 29.10

Jan Čep: Dvojí domov (prof. Mocná)

Jan Zahradníček: La Saleta (prof. Kubíček  

Vzestup a pád katolické literatury po roce 1918 a její poválečné osudy - budování „alternativního“ státu 5.11.

Václav Řezáč: Nástup  

Budování státu po roce 1945 – socialistický realismus 12.11.

Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka    

Literatura a válka I. 19.11.

Josef Škvorecký: Zbabělci

Literatura a válka II. (Tři vlny reakce na II.sv.v. – od Drdy k Tučkové) 26.11.

Karel Poláček: Okresní město (prof. Kubíček)

Marie Pujmanová Lidé na křižovatce (prof. Mocná)

Společenský a sociální román 3.12.

Ludvík Vaculík: Sekyra

Literatura pražského jara – nová podoba společenského románu 10.12.

Jiří Kratochvil: Uprostřed noci zpěv

Vladimír Macura: Guvernantka

Obnovení chaosu v české literatuře po roce 1989 (literatura jako součást postmoderního světa) 17.12.

Román Milana Kundery bude zadán na základě diskuse v semináři

Milan Kundera – české téma v kánonu světové literatury 7.1.

Václav Havel: Zahradní slavnost

České divadlo ve dvacátém století      

Anotace

Předmět umožňuje pochopit základní vývojové a tematické procesy v české literatuře dvacátého století. Je založen na principu synchronních řezů na diachronním pozadí.

Nejde přitom o tradiční vytváření chronologických celků, které se pokoušejí postihnout v rámci omezeného časového období různorodé procesy a oblasti vývoje literatury, ale jde o vytváření tematicky soustředěných celků, které sledují základní témata, popřípadě základní funkce, které ovlivňovaly a ovlivňují podobu české literatury nejenom v krátkodobém horizontu, ale vytvářejí základní vývojové linky, které se různě variují v odlišných historických kontextech v celém průběhu dvacátého století a vytvářejí tak dlouhodobou specifiku české literatury v kontextu literatury světové. Kurs není zaměřen na textocentrickou literární historii, ale ukazuje literaturu jako součást specifických kulturních a sociálních modelů ( kulturn ho pole či kulturní mapy), které ovlivňovaly podobu českého umění a českého myšlení ve dvacátém století.

Cílem kurzu je umožnit studentům, aby pochopili trvalé či dlouhodobější procesy v dějinách literatury, ale zprostředkovaně i v dějinách české společnosti, a které jsou živou součástí naší aktuální zkušenosti s národní kulturou. Základní jednotkou se stává kulturní model, jeho principy studenti mají pochopit, k čemuž budou sloužit nejenom literární díla, ale i příklady z jiných druhů umění.

Studenti by tak měli získat představu o komplexnější struktuře umění (nebudou tedy literaturu vnímat jako oddělenou oblast) a současně by měli získat vědomosti o procesech, které formovaly a formují aktuální podobu světa (literárního, kulturního i společenského), v němž žijí a které nacházejí svůj výraz v literatuře či prostřednictvím literatury. Dějiny literatury se tak pomocí tohoto kurzu stanou specifickým nástrojem poznání, které vede k sebereflexi národní i individuální.