Jazyková ontogeneze u dítěte a její zákonitosti. Vztah ontogeneze a fylogeneze dětské řeči. Biologické předpoklady pro ontogenezi jazyka, vlivnapodobovacího pudu u dětí, důležitost nonverbální komunikace (gesta a mimika). Podmínky osvojení řeči: existence mluvícího okolí a důležitost řečového vzoru. Problematika tzv. vlčích dětí. Jakobsonovy základní principy učení se jazykům: Princip maximálního kontrastu; Postup od jednoduchého ke složitému; Pohyb od nepříznakových členů k příznakovým.
Univerzální stádia v osvojování mateřského jazyka a specifika osvojování flektivních jazyků na příkladu češtiny. Různé přístupy a klasifikace vývojových stádií řeči. Prelingvální stadia řeči: instinktivní stadium, období křiku, žvatlání, broukání atd. Stadia vlastního vývoje řeči: např. stadium emocionálně-volní, stadium asociačně-reprodukční, stadium logických pojmů, intelektualizace řeči. Charakteristika časného projevu dítěte, napodobování takového projevu matkou.
Vrozené a získané faktory v jazykové ontogenezi: faktory biologické, psychologické a sociální. Hluchota vrozená nebo získaná v raném věku, různá zraková poškození. Souvislost motorických schopností a komunikačních schopností. Vliv pohlaví na rozvoj jazykových schopností, výzkumy čtenářské gramotnosti. Sociální determinanty ve vývoji dětské řeči: rodiče, sourozenci a další rodina; struktura rodiny, její socioekonomické postavení; vzdělání rodičů.
Základní psycholingvistická paradigmata ve vztahu k osvojování mateřského jazyka. Počátky moderní psychologie: Wilhelm Wundt. Bloomfieldův obrat k behaviorismu, Verbal Behavior B. F. Skinnera. Nativismus jako kritika behaviorismu. Chomského transformační generativní gratika jako rozvoj nativismu. Evropská psycholingvistika kontextová, resp. komunikační (Rommetveit, Leontjev). Sociopragmatický přístup Tomasella a konstruktivismus. Aktuální přístupy ke zpracování jazyka a prolínání se psycholingvistiky s neurovědami.
Osvojování hláskosloví v předškolním věku a možnosti intervence v předškolním a školním věku. Sled osvojování vokálů a konsonantů v češtině. Poruchy výslovnosti, dyslálie. Logopedická cvičení. Suprasegmentální jevy češtiny v řečové ontogenezi dítěte. Intonace, tempo, rytmus, plynulost řeči dítěte. Možnosti nácviku suprasegmentálních jevů ve škole.
Osvojování morfologie češtiny, vztah žákovských prekonceptů a školní výuky. Návaznost jazykového učiva 2. stupně základn í školy na poznatky získané na 1. stupni základní školy ve vztahu k rozvoji kognice žáka. Osvojování gramatických kategorií jmen a sloves – sled osvojování, pragmatické a kognitivní faktory mající vliv na osvojování. Vztah mezi osvojováním gramatických kategorií a jazykovou typologií (jazyky flektivní, aglutinační, analytické). Metody výzkumu osvojování gramatických kategorií.
Osvojování syntaxe češtiny, obohacování žákovského mluveného a psaného projevu o nové syntaktické vztahy a prostředky jejich vyjádření. Rozvoj analytických schopností žáka v syntaxi českého jazyka. Vztahy parataktické a hypotaktické. Sled osvojování různých typů syntaktických konstrukcí. Pragmatické a kognitivní faktory mající vliv na osvojování syntaxe. Metody výzkumu osvojování syntaxe. Tvorba cvičení na rozvoj syntaktické kompetence.
Osvojování lexika, obohacování slovní zásoby v průběhu celého života. Rozvoj klíčových komunikačních kompetencí žáka s ohledem na stupeň vývoje kognice. Mentální lexikon. První slova – charakteristika. Způsoby osvojování významu slova. Zastoupení slovních druhů v řeči dítěte. Zvyšování frekvence slovní zásoby. Metody výzkumu osvojování lexika a měření rozsahu slovní zásoby. Specifická slovní zásoba v řeči dítěte – frazeologismy, slova cizího původu, slova příznaková. Cvičení na rozvoj slovní zásoby.
Cílem předmětu je seznámit studenty se zákonitostmi ontogenetického vývoje řeči. Studenti si v kurzu usouvztažní informace o řečové ontogenezi v různých věkových obdobích. Osvojování jazyka je celoživotní proces, nekončí předškolním obdobím. Studenti si osvojí poznatky o vývoji kognice ve vztahu k řečovému vývoji v různých věkových obdobích a budou schopni vytvářet výukové materiály a navrhovat aktivity rozvíjející různé oblasti jazyka v různých věkových obdobích. Rovněž budou schopni posoudit obecně jazykový vývoj žáka z hlediska normy a vytvářet si realistická očekávání týkající se kompetencí žáka.
Témata kurzu: Jazyková ontogeneze u dítěte a její zákonitosti. Univerzální stádia v osvojování mateřského jazyka a specifika osvojování flektivních jazyků na příkladu češtiny. Vrozené a získané faktory v jazykové ontogenezi. Základní psycholingvistická paradigmata ve vztahu k osvojování mateřského jazyka. Osvojování hláskosloví v předškolním věku a možnosti intervence v předškolním a školním věku. Osvojování morfologie češtiny, vztah žákovských prekonceptů a školní výuky. Návaznost jazykového učiva 2. stupně základní školy na poznatky získané na 1. stupni základní školy ve vztahu k rozvoji kognice žáka. Osvojování syntaxe češtiny, obohacování žákovského mluveného a psaného projevu o nové syntaktické vztahy a prostředky jejich vyjádření. Rozvoj analytických schopností žáka v syntaxi českého jazyka. Osvojování lexika, obohacování slovní zásoby v průběhu celého života. Rozvoj klíčových komunikačních kompetencí žáka s ohledem na stupeň vývoje kognice.