1. Test znalosti života a díla Komenského (cílem je zjistit startovní úroveň znalostí).
Přehled života s důrazem na hlavní životní přelomové momenty (na základě výsledku testu).Literatura:Kumpera, Jan: Jan Amos Komenský, Praha 1992, 2024; Urbánek, Vladimír: K otázce zájmu o Komenského a jeho dílo v Čechách v 17. a 18. století. Filosofický časopis Roč. 40, č. 1 (1992), s. 57-68; Brambora, Josef: Od rozhledu po divadle světa k úsilí o jeho nápravu.
Praha 1963; Řezníková, Lenka a kol. Figurace paměti: J.
A. Komenský v kulturách vzpomínání 19. a 20. století, Scriptorium 2014. 2.
Theatrum mundi. Manýristické a barokní prvky v Komenského osobnosti, divadelní metafora a její význam v Komenského díle.
Je Komenský osobností barokní?Literatura:Válka, Josef. Manýrismus a baroko v české kultuře 17. a první poloviny 18. století, SCetH VIII, 1978, č. 19, s. 155–213. Čapek, Jan Blahoslav.
Komenský a směry jeho doby, Několik pohledů na Komenského, s. 17–23;Škarka, Antonín. Baroknost literárního stylu J.
A. Komenského, O barokní kultuře, Brno 1968, s. 9–39. 3.
Eschatologie a chiliasmus Komenského: základ myšlení, tradice a kontexty myšlení 17. století.Literatura:Válka, Josef. Problém výkladu revelací v Komenského životě a díle SCetH VII, 1977, č. 17, s. 114–127; Bernát, Libor.
K otázke chiliazmu v diele Komenského „Rerum humanarum emendatione consultatio catholica". In: De rerum humanarum emendatione consultatio catholica a odkaz Jana Amosa Komenského pre tretie tisícročie.
Pšenák, J., Bugáňová, Z. (eds.), Univerzita Komenského Bratislava, Bratislava 2001, s. 140–145; Urbánek, Vladimír. Proroctví astrologie, in: Víra nebo vlast? Exil v českých dějinách raného novověku.
Sborník z konference konané v Muzeu města Ústí nad Labem ve dnech 5.-6. listopadu 1998. [Uspoř.]: Hrubá, Michaela. Ústí nad Labem: Albis international, 2001; Urbánek, Vladimír. Eschatologie, věděn í a politika: Příspěvek k dějinám myšlení pobělohorského exilu, Jihočeská univerzita.
Filozofická fakulta 2008 4. Komenský jako dramatik (a divadelník?), souvislosti s jeho didaktickými metodami, známá dramata.Literatura:Klosová, Markéta.
Divadelní svět Jana Amose Komenského, Praha 2016; Hendrich, Josef. Diogenes cynicus, České Budějovice 1920; 5.
Religijní základ Komenského myšlení, konfesijní otázky, proměna myšlení v životní cestě, snaha o ekumenismus a hledání univerzální církve.Literatura:Rádl, Emanuel. Věda a víra u Komenského, Praha 1939; Kvačala, Jozef.
Prielomy vo viere u Komenského a Mickiewicza, Petrohrad 1907. 6. Školská soustava jako linie spojující aktivní starost o lidstvo s chiliastickými cíli.Literatura:Čapková, Dagmar. Myslitelsko-vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského, Praha 1987; Komenský, Jan Amos.
Fortius redivivus (VSK 2, s. 227ss.); Komenský, Jan Amos. Česká didaktika (DJAK 11, s. 33ss.); Kyrášek, Jiří. Vývoj pedagogické soustavy J.
A. Komenského.
Praha: Academia, 1967. 7. Revelace: Komenského problematická, ale základní životní vrstva.Literatura:Molnár, Amedeo.
Komenského Jeremiášovský sen, Křesťanská revue, 1970, s. 174–177; Beyer, Jürgen. Lay Prophets In Lutheran Europe, Brill 2017; Schmidt-Biggemann, Wilhelm.
Apocalyptic political concepts: Comenius' collection of prophecies Lux in tenebris, XXXVIII, 2008, č. 79 (Studien zu Comenius und zur Comeniusrezeption in Deutschland), s. 132–152. 8. Pansofie, vývoj jejího zrodu a podstata ideové konstrukce.
Její chiliastická podstata.Literatura:DJAK 19/I, předmluva; Schifferová,Věra – Balík, Vojtěch. Spisy o první filosofii, OIKOYMENH 2017. 9.
Clamores Eliae. Intimní sebereflexivní výpověď.
Intelektuální a osobnostní pohled na Komenského v 60. letech 17. století.Literatura:DJAK 23 (Nováková, J, ed.); Beneš, Jiří. Clamores Eliae – Křiky Eliášovy, Praha 1992; Miškovská-Kozáková, Vlasta Taťána.
Autobiografické prvky v kodexu Clamores Eliae, SCetH VI, 1976, č. 14, s. 5–22; Nováková, Julie. Čtvrt století nad Komenským, Praha 1990.
Seminář nabídne předvším na základě četby a následné diskuze interpretaci založenou na nejnovějších směrech bádání o J. A.
Komenském, jeho díle, textových praxích a širších kontextech. Zahrne nové pohledy na vývoj jeho českých spisů, literární a stylový rozbor jeho latinských děl i dramatických prací, všimne si blíže Komenského filosoficko-teologických idejí a etiky zejména v kontextu pansofických snah, stranou nezůstane ani jeho korespondence v kontextu dobové komunikace či vydávání proroctví jako specifického dobového žánru souvisejícího jak s politickou propagandou, tak s radikálními náboženskými proudy, k nimž patřil chiliasmus, a biblické textové inspirace v Komenského spisech.