Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do studia FJ

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBF2F103A

Sylabus

(1) Jazyk

(1.1) Definice jazyka 

(1.2) Povaha jazyka.

(1.3) Funkce jazyka.

(2) Lingvistika jako makrodisciplina.

(2.1) Discipliny lingvistiky.

(2.2) Lingvistická terminologie.

(3) Výstavba jazykového systému

(3.1) Výstavbové jednotky.

(3.2) Roviny a plány popisu jazyka.

(4) Jazyk a jeho útvary.

(4.1) Typologie jazyků.

(4.2) Typologie variet jazyka.

(5) Typologie jazyků.

(5.1) Geografická typologie.

(5.2) Administrativní typologie.

(5.3) Genealogická typologie.

(5.4) Morfologická typologie.

(5.5) Další typologie.

(6) Slovníky jazyka

(7) Dějiny francouzského jazyka od počátků po vrcholný středověk.

(8) Frankofonie ve světě.

Anotace

Přednáška v první části uvádí studenty do oboru studia francouzštiny zvláště a studia jazyka obecně. Seznamuje je se základy jazykovědy, jejími disciplínami a jejich vzájemnými vztahy, s povahou jazyka, jeho výstavbovými rovinami a plány a příslušnými základními jednotkami. Je rovněž seznámením se způsoby dokumentování jednotlivých jazyků a s jazykovou typologií. V části druhé se přednáška věnuje historii a vývoji francouzštiny od galorománských počátků po období středověkého státu. Jsou zdůrazněna specifika morfosyntaktické struktury francouzštiny a její základní typologie, plynoucí z jejího vývoje od vulgární latiny a vlivů substrátů, superstrátů a adstrátů. Exkurz do historie jazyka a jeho vývojových etap je podepřen i souběžnou přednáškou z dějin a kultury Francie. Oproti předchozím semestrům byl předmět inovován v několika rovinách: (1) V průběhu semestru jsou studenti referenčně seznamováni s charakteristickými rysy ostatních románských jazyků v rámci komparativních komentářů v rámci popisu příslušných rovin a plánu. (2) Do kapitoly o typologiích jazyků byly nově začleněny psané i zvukové ukázky z dalších románských jazyků, kdy mají studenti analysovat jejich zejména lexikální vzdálenost od francouzského jazyka a míru jejich srozumitelnosti pro mlvučího francouzštiny. (3) Do výkladu o fungování jazykové komunikace a materializaci jazyka jsou nově zařazeny analysy videonahrávek ilustrujících podílnou část verbálních a neverbálních prostředků. (4) Studentům jsou k analysám předkládány definice a úryvky z připravované publikace, učebního textu Abécédaire de linguistique générale, kterou Katedra francouzského jazyka a literatury připravuje k vydání (pověřen mgr. Jiří Jančík, Ph.D.) jako text k předmášce Úvod do studia francouzského jazyka.