Charles Explorer logo
🇨🇿

Četba literárních textů I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBF2F113A

Sylabus

Seminář je rozdělen do dvou tematických částí:

I. Francouzská renesanční literatura 16. století jako mezník ve vývoji francouzské literatury. Přednáška, Francouzská literatura v historickém kontextu I, zhodnotí vývojové tendence, nové žánry a významné autory tohoto století a jejich podíl na hodnotách a rozvoji evropského humanismu. Seminář se zaměří na četbu a rozbor textů tří stěžejních autorů tohoto období: poezie Pierra ROSARDA, renesanční román Gargantua a Pantagruel François RABELAISe a Eseje Michela de MONTAIGNE. Zaměříme se především na jazykový a literární rozbor forem, postav a motivů, které jsou pro francouzskou literaturu zásadní (např. sonet, esej, ideální krása, utopie, humor).

II.Francouzská literatura 17. století jako vrcholné období klasicismu a propojení umění s monarchií. Přechod od, ve Francii méně vyznamného baroka, k preciozitě a k estetice klasicismu. Základy filozofie racionalismu René Descartesa, Aristotelova Poetika jako východisko klasicistní estetiky, klasicistní tragédie autorů Coerneille a Racina a  tzv. "Velká" komedie respektující klasicistní estetiku Molièra. Moralisté a jejich ztvárnění lidských charakterů. Počátky psychologického románu - Mme de La Fayette.

Seminář sleduje vývojovou linii probíranou na přednáškách Francouzské literatury v historickém kontextu I a pracuje s reprezentativními texty daných autorů.

 I. Francouzská akademie a kodifikace spisovného literárního jazyka - text zakládající listiny. Preciózní román: Mlle de Scudéry "La carte du tendre"; preciózní poezie Vincent Voiture, François Malsherbes

II. Barokní tendence v dramaturgii: moment překvapení a nadpřirozeno. Corneille,  Médée (1635).

III. Filozofický rámec 17. století. Kartesianismus: René Descartes, Discours de la méthode. Jansenismus, Blaise Pascal.

IV.  Formování klasicistní estetiky, Boileau, Chapelain, Académie française. Pierre Corneille, Le Cid (1637)

V. Vrcholné klasicistní tragédie Pierre Corneille, Horace ; Jean Racine Bérénice  versus Pierre Corneille Tite et Bérénice; Britanicus

VI. Racinova koncepce člověka, jeho pojetí antické tragédie - Phèdre et Hippolyte ; psychologie postavy a zničující důsledky milostné vášně

VII. Molière. Klasicistní komedie odrazem mravů soudobé společnosti: Tartuffe, L´Avare, Les précieuses ridicules, Misanthrope, Bourgeois gentilhomme, Dom Juan, Le malade imagianire...

VIII. Moralisté - De La Rochefoucauld, La Bruyrère : nesmlouvavý pohled na lidské charaktery a dvorské pokrytectví - Les Maximes, Les Caractères (úryvky).Jean de La Fontaine a žánr bajky. Les Fables a jejich didaktický potenciál. Blaise Pascal, Lettres provinciales; Pensées (úryvky)

IX. Klasicistní román - Mme de La Fayette, La Princesse de Clève

Četba v originále, případně doporučujeme četbu v českém překladu a poté část díla v originále. Díla vyznačená tučně a kurzívou, jsou základem seznamu četby, který studenti předloží k zápočtu.

Anotace

Seminář četby literárních textů I se soustředí na všestrannou literárně-interpretační práci s vybranými texty významných francouzských autorů probíraného historického období, tedy v základních rysech století 16. s důrazem na století 17. a klasicismus.

Práce s literárním textem sleduje jednak pochopení smyslu textu, stylistických a lexikálních specifik klasicismu a poté se zaměří na jeho literárně-vědnou a formální charakteristiku, na estetické a umělecké hodnoty, jichž je nositelem. Prostřednictvím rozboru reprezentativních úryvků se studenti zamyslí nad celkovým ethosem daného díla, jeho místem v dobovém a nadčasovém literárním kontextu i jeho uměleckým poselstvím.

Práce v semináři umožní studentům číst a lépe pochopit díla vzdálených historických období, jež jsou ovšem základem moderní, a tedy i dnešní, evropské literatury, jsou součástí literárního kánonu a patří k duchovní výbavě vzdělaného člověka, tedy i budoucího učitele.

Základem ke studiu daného literárního období je povinně volitelná PŘEDNÁŠKA Francouzská literatura v historickém kontextu I - OPBF2F133B, již by si studenti semináře Četba literárních textů I měli rovněž zapsat a navštěvovat ji.