Charles Explorer logo
🇬🇧

Didactics of the German language I

Class at Faculty of Education |
OPBG3G042A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata:

Předmět zkoumání didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům.

Cíle vyučování němčiny jako cizího jazyka.

Didaktické zásady.

Závazná a doporučená kurikula pro výuku cizích jazyků. Aktuální problémy vzdělávací politiky s ohledem na výuku německého jazyka.

Vývoj vyučování cizích jazyků, didaktické/metodické směry (z pohledu historického), alternativní metody.

Tendence vývoje vyučování cizím jazykům v postkomunikativní etapě: výuka zaměřená na žáka, na činnost, na úkoly, na autonomní učení aj.

Annotation

The aim of the course is to provide students with basic theoretical knowledge of the didactics of the German language. The intention is to present the theoretical knowledge of didactics as a starting point for the teacher's practice, as well as to clarify the feedback effect of language teaching practice on its theoretical reflection.

The content of the course consists of the following topics: The subject of investigation of the didactics of the German language, didactics as a scientific and study discipline in teacher education and its relationship to other scientific fields. Objectives of teaching German as a foreign language.

Didactic principles. Mandatory and recommended curriculum for teaching foreign languages.

Development of foreign language teaching, didactic/methodical trends (from a historical perspective), alternative methods. Trends in the development of foreign language teaching in the post-communicative stage: teaching focused on the student, on activities, on tasks, on autonomous learning, etc.