Předmět sestává z dvou dílčích disciplín: hlasová a nástrojová příprava.
Výuka probíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební, pěveckou a nástrojovou vyspělost a dispozice studenta. Týdenní rozvržení výuky: 1 hod. hlasová příprava + 1 hod. nástrojová příprava.
Hlasová příprava:
Základy techniky zpěvního a mluvního projevu: správný pěvecký postoj, práce s dechem, vědomé odstraňování napětí (uvolňovací a aktivizační cvičení), hlavová a hrudní rezonance, měkké nasazení, artikulace (vokály, konsonanty a jejich charakteristika) Vokalizačních cvičení ve střední hlasové poloze, zpěv lidových písní nebo umělých písní na folklorní texty. Základní orientace v problematice fyziologie a hygieny hlasu.
Nástrojová příprava:
V oblasti nástrojové přípravy rozvíjí student své nástrojové dovednosti, při procesu studia jednotlivých skladeb poznává bohatství, hloubku a zákonitosti hudebního umění. Praktické osvojení interpretace zvolených skladeb mu umožňuje proniknout do obsahu i struktury skladeb podrobně a do hloubky. Současně se učí ovládnout nástroj tak, aby jej mohl co nejlépe využívat ve školní praxi.
Student nastuduje: a) klavír – jednu skladbu z období klasicismu a dvě skladby různého charakteru 20. století (klavír) b) housle – jednu skladbu z období klasicismu a dvě skladby různého charakteru z období baroka (housle).
Výběr skladeb bude reflektovat možnosti jejich didaktického využití ve školách.
Improvizace doprovodu lidových písní (druhy stylizací a dalších improvizačních modelů s ohledem na charakter písn í).
Během semestru student nastuduje tři písně s doprovodem.
Výuka probíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební i nástrojovou vyspělost a dispozice studenta.
Seminární práce
Student vypracuje seminární práci z Hlasové přípravy v rozsahu 3–5 stran, kterou odevzdá do konce zápočtového týdne (poslední týden semestrální výuky) svému pedagogovi Hlasové přípravy. V seminární práci zpracuje problematiku jedné ze studovaných skladeb. Zaměří se na údaje o skladateli, slohu, obsahu a charakteru skladby, postupu při studiu skladby, návrzích jejího didaktického užití, problematiku, kterou řešil při studiu.