1. Hudba a žánry starověku, antické drama, jeho úloha a jeho novověké pojetí
2. Počátky evropské hudby, chorál, monodie, neperiodické útvary, zásadní útvary duchovní a liturgické hudby. Počátky lidové hudby, nejstarší dochované památky české hudby, formová struktura dobových a soudobých vokálních útvarů, základy formové stavby3. Rytířsk á hudba, minnesang, hudební útvary epochy, období organální, Notre Dame, ars antiqua, ars nova. Organum, conductus, motetus, ballata, rondeaux, virelais, chasse, caccia, hudba reformace, vokální útvary epochy
4. Renesance, nizozemské školy, kánon, madrigal, italská renesance, renesance v Čechách, literátská bratrstva, symbióza vokální a instrumentální hudby5. Baroko evropské a české, ricercar, fuga, preludium, toccata, kantáta, oratorium, opera, koncert, kontrapunktické variace, typy hudebního myšlení, znaky instrumentální hudby – motiv, téma, figura, běh, taneční suita6. Klasicismus evropský a český, znaky hudby, nové homofonní formy – sonátová forma, sonátový cyklus a varianty jeho obsazení, variace, serenáda, opera7. Romantismus, národní školy, průmět romantického hudebního myšlení do formových útvarů a výraziva – hudba absolutní a programní – symfonie, programní symfonie, symfonická báseň, písňové formy, problematika formy a žánru, cykly, tance, suita, vokální útvary8. Impresionismus – modální hudba, útvary, český expresionismus9. Expresionismus – atonální hudba, serialismus,
2. vídeňská škola, český expresionismus
10. Neoklasicismus – rozšířená tonalita11. Stylové syntézy soudobé hudby – tradice a novátorství výraziva a formy12. Populární hudba a tzv. hudba nonartificiální jako fenomén
20. století ------------------ Vývoj dějin hudby - LS / pokračování:
1) Duchovní hudba baroka
2) Specifika vývoje barokního slohu v Anglii a Francii
3) Skladatelské osobnosti italské a německé oblasti v druhé pol.
17. století a v první pol.
18. stol.
4) Slohová proměna BAROKO x KLASICISMUS, základní charakteristika doby a hudby cca 1750 -
1800. Instrumentální tvorba druhé pol.
18. stol.
5) Opera
18. století
6) Osobnosti tzv. PRVNÍ VÍDEŇSKÉ ŠKOLY a jejich dílo, žánry, druhy, formy klasicismu
7) České země a autoři české provenience v
17. a
18. stol.
8) Úvod do hudby
19. stol.
9) Beethoven jako symbol umělce romantismu
10) Symfonie v
1. pol.
19. stol.
11) Píseň jako artificiální žánr
19. stol.
12) Opera
1. poloviny
19. stol.
Předmět organicky spojuje poznatky o vývoji hudby v historických a formových souvislostech. Je proto zaměřen na osvojení poznatků o vývoji, zákonitostech a znacích formové stavby, o zastoupení forem v konkrétních hudebních dílech; je dále zaměřen na praktické ovládnutí základních stavebných mechanismů malých forem ve vokální i instrumentální podobě, a to ve verifikační úloze teoretických poznatků a v rámci didaktické přípravy.
Prezentace forem je realizována v souvislosti s vývojem hudby v kontextech umělecko-historických a obecně historických.