Komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje.
V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi.
Pro výchovu budoucích pedagogů má interpretačně-pedagogický seminář nezastupitelný význam.
Interpretační seminář má komplexní charakter a probíhá současně pro všechny ročníky bakalářského i navazujícího magisterského programu Hudební výchova – Hra na nástroj. Jde o jeden ze základních bodů celého studia, proto je koncipován na plných 6 semestrů bakalářského a 4 semestry magisterského studia.