Obsah:
Historický vývoj jednotlivých komunikačních systémů využívaných ve vzdělávání osob se sluchovým postižením.
Výzkum znakových jazyků, osobnosti spjaté s výzkumem znakových jazyků, přínos výzkumů.
Vymezení Neslyšících jako jazykové a kulturní minority v majoritní slyšící společnosti a její specifika.
Mýty související se znakovým jazykem, nácvik úvodních konverzačních frází ve znakovém jazyce.
Nácvik základní komunikace v českém znakovém jazyce související s rodinou.
Nácvik základní komunikace v českém znakovém jazyce související se studijními či pracovními aktivitami.
Nácvik komunikace v českém znakovém jazyce související s volnočasovými aktivitami.
Komunikační systémy osob hluchoslepých (daktylografie, taktilní znakový jazyk, Lormova abeceda) - vymezení, praktický nácvik jednoduchých komunikačních frází
Cílem předmětu je prohloubit znalosti zaměřené na komunikační proces, roli funkční komunikace ve společnosti, charakteristiku jednotlivých komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. Dále na uvedení do problematiky vizuálně-motorických komunikačních systémů a kultury Neslyšících.
Semináře budou zaměřeny na praktický nácvik jednoduché komunikace v českém znakovém jazyce a dalších vizuálně-motorických systémů.