Obsah:
1.Neurogenní vývojové poruchy jazyka. Specificky narušený vývoj řeči a jazyka, vývojová dysfázie, etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. Edukace dětí a žáků se specificky narušeným vývojem řeči a jazyka.
2. Mutismus –dělení, etiologie, komplexní péče.
3. Afázie – etiologie, klasifikace, komplexní péče o osoby s afázií.
4. Dysartrie – vývojová dysartrie , získaná dysartrie – etiologie, klasifikace, symptomatologie. Problematika dysfagie. Logopedická intervence.
5. Poruchy plynulosti řeči – balbuties, tumultussermonis. Vymezení, etiologie, symptomy, logopedická intervence u koktavosti a breptavosti.
6. Poruchy řeči při vrozených vývojových vadách v orofaciální oblasti a velofaryngální dysfunkci. Huhňavost, palatolalie. Logopedická intervence.
7. Poruchy hlasu- etiologické faktory, projevy, dělení. Hlasová hygiena.
8. Symptomatické poruchy řeči – etiologie. Symptomatické poruchy řeči u mentálně postižených osob, u tělesně postižených, u smyslových postižení. Specifika logopedické intervence.
9. Základní poznatky z oblasti alternativní a augmentativní komunikace. Možnosti užití AAK systému u vrozených i získaných narušení komunikační schopnosti.
10. Poradenské služby poskytované dětem s narušenou komunikační schopností a jejich zákonným zástupcům. Poradenství pro dospělé osoby s narušenou komunikační schopností.
Cílem předmětu je seznámit studenty s jednotlivými kategoriemi narušené komunikační schopnosti. Studenti získají přehled o etiologických faktorech a symptomech, seznámí se s různými klasifikacemi.
V rámci seminářů budou pracovat s odbornými prameny současné logopedie, v nichž získají poznatky o komplexním přístupu k osobám s narušenou komunikační schopností v rámci logopedické intervence, budou mít možnost pochopit roli logopeda v týmové mezioborové spolupráci při poskytování komplexní péče, rovněž budou obeznámeni s poradenskými službami poskytovanými rezortem školství, rezortem zdravotnictví, sociálními službami.