Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s poruchami chování

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBO3S206A

Sylabus

Obsahové vymezení:

Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín.

Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.

Členění poruch chování a jejich klasifikace.

Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.

Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.

Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.

Náhradní rodinná péče.

Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.

Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.

Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.

Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.

Klasifikace návykových látek dle MKN-10.

Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.

Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.

Význam svépomocných organizací.

Substituční programy.

Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.

Anotace

Cílem kurzu je seznámit posluchače s problematikou edukace a korekce vzorců chování osob, u kterých lze pozorovat odlišnosti z pohledu sociokulturní normy v psychickém vývoji a sociálních vztazích. Posluchači získají přehled o biopsychosociálních příčinách vzniku poruch chování a o základních problémech etopedie, jako speciálně pedagogické disciplíny.

Dále získají informace o vybraných metodách etopedické práce a o charakteristice institucí, ve kterých je tato péče realizována. Posluchači dále získají základní teoretický vhled v rámci primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí.

Pozornost bude věnována i problematice sociálně právní ochrany dětí, orgánům sociálně právní ochrany dětí a jejich úloze v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování. V souvislosti s nárůstem adiktologických problémů bude pozornost věnována také základním informacím o problematice závislostního chování a výchovně terapeutických přístupech v oblasti závislostí, minimalizaci sociálních a zdravotních rizik.

Důraz je kladen na preventivní programy včetně rezidenční a následné péče v oblasti závislostního chování.