1. Vymezení psycholingvistky a základních pojmů.
2. Metody výzkumu osvojování mluvených a znakových jazyků.
3. Základní teoretické přístupy k osvojování jazyka.
4. Vnitřní a vnější faktory ovlivňující osvojování jazyka.
5. Řeč orientovaná na dítě.
6. Problematika osvojování prostředků jazykových rovin: foneticko-fonologické roviny, morfologicko-syntaktické, lexikálně-sémantické, pragmatické, osvojování vybraných dalších jevů (např. vyprávění).
7. Periodizace osvojování jazyka.
8. Osvojování jazyka a bilingvismu.
9. Čeština jako druhý vs cizí jazyk.
10. Rozvoj pregramotnosti a gramotnosti.
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky psycholingvistiky a akvizice jazyka. Studenti si ozřejmí základní pojmy a procesy spojené s osvojováním mluvených a znakových jazyků, a to ve všech jazykových oblastech, které jsou důležité z hlediska sledování vývoje komunikační kompetence a její podpory.
Pozornost bude věnována také osvojování jazyků ve vícejazyčných situacích (bilingvismus, čeština jako druhý/cizí jazyk apod.), rozvoji pregramotnosti a gramotnosti.