1. Etika jiným ohledem téže filosofické intence
2. Platónova idea výchovy a vzdělávání; problém doxa a jeskyně, do níž vždy znovu vrůstáme
3. Aristotelovo pokračování Platónovy ideje filosofie a výchovy: výklad hlavního problému Etiky Nikomachovy
4. Problém vědy a výchovy; idea a norma
5. Evropské lidství a jeho smysl – imperiální horizont evropské politiky v kontrastu k řeckému oikos; problém vůle
6. Kartesiánský projekt základem samozřejmostí našeho světa a směřování našeho vcelku – příroda jako objektivita
7. Srovnání karteziánského racionalismu s Komenského ideou života a světa jako ideou výchovy
8. Problém vlastnictví – Locke jako teoretický předpoklad práva, politiky a psychologie do dnešní doby – Rousseauova kritika
9. Marxovo odhalení problému techniky – problém rozdílu mezi strojem a nástrojem;kapitál jako subjekt,jako stroj vyššího řádu10. Kafka – problém moderního lidství předvedený na interpretaci Procesu. Arendtová a fenomén banality zla11. Husserlova kritika objektivismu a Heideggerova kritika techniky a proměny světa na planetu12. Biomoc a společnosti kontroly; problém subjektivace; problém moci – vztah idealizace a moci.
V předmětu jde o porozumění etice a proměnám jejího smyslu a skrze to evropské tradici. Bude předvedeno, že etika není žádnou naukou, ale od svého počátku v antické filosofii je otevřena problémem podstaty dobrého života v celku.
Tím se zároveň ukáže, že etika v sobě nese intenci k témuž, jako výchova, totiž k lidskosti člověka. Zároveň si ale klademe za cíl předvést dějinné proměny etiky.
Touto cestou se student jednak seznámí se základními termíny a problémy etiky, jednak porozumí tomu, jak podstatná minulost evropské tradice patří k naší vlastní přítomnosti, a to spolu s problémy, které řešíme právě nyní.