Pedagogika jako věda (úvod, odkazy, vznik pojmu, předmět, vztah k ostatním vědám, členění) Vývoj a současné chápaní pedagogiky (historické mezníky, vybrané základní pojmy) Výchova a vzdělávání (významné osobnosti pedagogiky) Cíle a obsah edukace (vývoj jedince, podstata výchovy a vzdělávání) Metody, prostředky a organizační formy edukace Pedagogické zásady (vývoj, vymezení, aplikace) Učitel a jeho profese (předpoklady úspěchu, role učitele, osobnost a autorita učitele) Základní kurikulární dokumenty (učební plány, osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy) Školská soustava v ČR a její srovnání se zahraničím (klasifikace ISCED) Současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě
Předmět představuje pedagogiku jako moderní vědní disciplínu, jejíž poznatky jsou relevantní pro řadu pomáhajících profesí. Pozornost je zaměřena na současnou pedagogickou vědu a její paradigmata, terminologii a infrastrukturu, dále na pedagogické pracovníky a vzdělávací systém.
Přehled je doplněn informacemi o současném pedagogickém výzkumu a aktuálních trendech ve vzdělávání.