Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny psychologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP1Q105A

Sylabus

1 blok: PSYCHOLOGIE PŘÍRODNÍCH NÁRODŮ   okruhy otázek, na něž jsou různá ?pojetí psychického? odpovědí animismus magické myšlení analogie myšlení: ?primitivního?, infantilního a patologického (plus kritika takového pojetí)

2. blok: PSYCHOLOGIE V RÁMCI DUCHOV. SYSTÉMŮ NEJSTARŠÍCH CIVILIZACÍ   Egypt: ?knihy mrtvých?, psychologické poznání v rámci lékařství, magie a náboženství, duše a duch Izrael: biblické pojetí těla, duše a ducha Čína: Konfucius a Lao-tse Indie: atmán a brahma, učení o ?koloběhu duší?, psychologické pojetí v rámci Buddhismu, jóga a psychologie

3. blok: PSYCHOLOGIE A MYTOLOGIE   mýty a mystéria: dionýská, orfická, eleusinská orfické učení o duši psychologická relevance mytologických obrazů a příběhů Erós a Psýché, Narcis, Oidipus, Apollón, Dionýsos, Hermes Pojetí duše v Homérových eposech: Psýché a Thymos

4. blok: PSYCHOLOGIE U PŘEDSOKRATIKŮ   Herakleitos Pythagoras (filosofické pojetí orfického mýtu o duši, praxe ?psychohygieny?, zkoumání vlivu hudby na duši, experimenty, matematická formalizace) Empedokles a Demokritos (živlové a atomistické pojetí duševního, teorie vnímání)

5. blok: PLATÓNOVA A ARISTOTELOVA PSYCHOLOGIE   vlivy (sofisté, Sokrates, Eleaté ad.) Platón: pojetí duše v hlavních dílech: FAIDÓN, FAIDROS, TIMAIOS, SYMPOSION, ÚSTAVA) Aristoteles: hlavní kategorie pojetí duševního (látka ? forma, pasivní ? aktivní, potenciální ? aktuální, entelechie), vymezení duše, vegetativní, sensitivní a myslící duše, schéma: kognice, emoce, vůle, pojetí vnímání, paměti, trpný a činný rozum Rozdíl mezi Platónovým a Aristotelovým pojetím duše

6. blok: PSYCHOLOGIE NA SKLONKU ANTIKY A V RANNÉM STŘEDOVĚKU psychologie u stoiků, pojetí afektů, Seneca, Epiktetos pojetí temperamentu u řeckých lékařů novoplatonismus: Plotinos, vědomí jako reflexe setkání řecké vzdělanosti s biblickou tradicí: Filón Alexandrijský rozdíly v pojetí duše mezi antickou a židovsko-křesťanskou tradicí Augustinova psychologie: pojetí paměti, svoboda vůle, reflexe a introspekce

7. blok: PSYCHOLOGIE VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU psychologická relevance sporu realismu a nominalismu psychologické pojetí u arabských aristoteliků psychologické pojetí u středověkých židovských myslitelů psychologický systém Tomáše Akvinského psychologie a středověká mystika psychologická relevance pozdně středověkých legend, Dantova ?Božská komedie?

8. blok: PSYCHOLOGIE V RENESANCI charakteristika renesančního obratu ranně novověká a renesanční mentalita: Freudův Leonardo da Vinci a Eriksonův Martin Luther znovuzrození novoplatonismu: Marcelo Ficino počátky novověké kritiky poznání: Francis Bacon jedinečnost individua: Juan Huarte   Počínaje psychologií v novověkém racionalismu je obsah jednotlivých bloků podrobně pojednán učebnici ?Dějin psychologie? od Plhákové, ale i v dalších (viz základní i doporučená studijní literatura). Jedná se o následující bloky:

9. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu

10. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu

11. blok: Novověký asocianismus: jeho podoby a proměny

12. blok: Psychologie v Kantově kritické filosofii

13. blok: Hegel a psychologie

14. blok: Romantismus a psychologie

15. blok: Positivismus a psychologie

16. blok: Psychologie a vývojové teorie

17. blok: Psychologie a marxismus

18. blok: Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům

19. blok: Shopenhauer jako psycholog

20. blok: Nietzsche jako psycholog   Další fáze dějin psychologie jsou podrobně probírány v rámci navazujícího předmětu Přehled psychologickým systémů   Začlenění kursu   Kurs je spolu s Obecnou psychologií I a II a přehledem psychologických systému součástí vzájemně propojeného teoretického základu. Zcela jednoznačně je prerekvizitou pro Přehled psychologických systému, který na něj ve třetím ročníku navazuje.

Anotace

Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Kurs zároveň poskytuje předpoklady, na něž navazuje předmět ?Přehled psychologických systémů?.

Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých historických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus, psychologie v homérských eposech), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny.

Pozornost je věnována jednotlivým přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozboru významných děl. HOMOLA, M.

Dějiny psychologie. Olomouc: FFUP, 1990.

HOSKOVEC, J.; NAKONEČNÝ, M.; SEDLÁKOVÁ, M. Psychologie XX. století.

Praha: Karolinum, 2002. HUNT, M.

Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000.

MADSEN, K.B. A History of Psychology in Metascientific Perspectives.

Amsterdam: North-Holland, 1988. NAKONEČNÝ, M.

Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN, 1995.

SEDLÁKOVÁ, M. Propedeutika obecné psychologie.

Praha: SPN, 1981. STAVĚL, J.

Antická psychologie. Praha: SPN, 1972.

TARDY, V. Dějiny psychologie do vzniku samostatné psychologie.

Praha: SPN, 1966. WATSON, R.I.

Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 1971, 7, s. 311-322.