Charles Explorer logo
🇬🇧

History of psychology

Class at Faculty of Education |
OPBP1Q105A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1 blok: PSYCHOLOGIE PŘÍRODNÍCH NÁRODŮ   okruhy otázek, na něž jsou různá ?pojetí psychického? odpovědí animismus magické myšlení analogie myšlení: ?primitivního?, infantilního a patologického (plus kritika takového pojetí)

2. blok: PSYCHOLOGIE V RÁMCI DUCHOV. SYSTÉMŮ NEJSTARŠÍCH CIVILIZACÍ   Egypt: ?knihy mrtvých?, psychologické poznání v rámci lékařství, magie a náboženství, duše a duch Izrael: biblické pojetí těla, duše a ducha Čína: Konfucius a Lao-tse Indie: atmán a brahma, učení o ?koloběhu duší?, psychologické pojetí v rámci Buddhismu, jóga a psychologie

3. blok: PSYCHOLOGIE A MYTOLOGIE   mýty a mystéria: dionýská, orfická, eleusinská orfické učení o duši psychologická relevance mytologických obrazů a příběhů Erós a Psýché, Narcis, Oidipus, Apollón, Dionýsos, Hermes Pojetí duše v Homérových eposech: Psýché a Thymos

4. blok: PSYCHOLOGIE U PŘEDSOKRATIKŮ   Herakleitos Pythagoras (filosofické pojetí orfického mýtu o duši, praxe ?psychohygieny?, zkoumání vlivu hudby na duši, experimenty, matematická formalizace) Empedokles a Demokritos (živlové a atomistické pojetí duševního, teorie vnímání)

5. blok: PLATÓNOVA A ARISTOTELOVA PSYCHOLOGIE   vlivy (sofisté, Sokrates, Eleaté ad.) Platón: pojetí duše v hlavních dílech: FAIDÓN, FAIDROS, TIMAIOS, SYMPOSION, ÚSTAVA) Aristoteles: hlavní kategorie pojetí duševního (látka ? forma, pasivní ? aktivní, potenciální ? aktuální, entelechie), vymezení duše, vegetativní, sensitivní a myslící duše, schéma: kognice, emoce, vůle, pojetí vnímání, paměti, trpný a činný rozum Rozdíl mezi Platónovým a Aristotelovým pojetím duše

6. blok: PSYCHOLOGIE NA SKLONKU ANTIKY A V RANNÉM STŘEDOVĚKU psychologie u stoiků, pojetí afektů, Seneca, Epiktetos pojetí temperamentu u řeckých lékařů novoplatonismus: Plotinos, vědomí jako reflexe setkání řecké vzdělanosti s biblickou tradicí: Filón Alexandrijský rozdíly v pojetí duše mezi antickou a židovsko-křesťanskou tradicí Augustinova psychologie: pojetí paměti, svoboda vůle, reflexe a introspekce

7. blok: PSYCHOLOGIE VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU psychologická relevance sporu realismu a nominalismu psychologické pojetí u arabských aristoteliků psychologické pojetí u středověkých židovských myslitelů psychologický systém Tomáše Akvinského psychologie a středověká mystika psychologická relevance pozdně středověkých legend, Dantova ?Božská komedie?

8. blok: PSYCHOLOGIE V RENESANCI charakteristika renesančního obratu ranně novověká a renesanční mentalita: Freudův Leonardo da Vinci a Eriksonův Martin Luther znovuzrození novoplatonismu: Marcelo Ficino počátky novověké kritiky poznání: Francis Bacon jedinečnost individua: Juan Huarte   Počínaje psychologií v novověkém racionalismu je obsah jednotlivých bloků podrobně pojednán učebnici ?Dějin psychologie? od Plhákové, ale i v dalších (viz základní i doporučená studijní literatura). Jedná se o následující bloky:

9. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu

10. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu

11. blok: Novověký asocianismus: jeho podoby a proměny

12. blok: Psychologie v Kantově kritické filosofii

13. blok: Hegel a psychologie

14. blok: Romantismus a psychologie

15. blok: Positivismus a psychologie

16. blok: Psychologie a vývojové teorie

17. blok: Psychologie a marxismus

18. blok: Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům

19. blok: Shopenhauer jako psycholog

20. blok: Nietzsche jako psycholog   Další fáze dějin psychologie jsou podrobně probírány v rámci navazujícího předmětu Přehled psychologickým systémů   Začlenění kursu   Kurs je spolu s Obecnou psychologií I a II a přehledem psychologických systému součástí vzájemně propojeného teoretického základu. Zcela jednoznačně je prerekvizitou pro Přehled psychologických systému, který na něj ve třetím ročníku navazuje.

Annotation

The aim of the course is to acquire knowledge about the development of psychological thinking.