1 blok: PSYCHOLOGIE PŘÍRODNÍCH NÁRODŮ okruhy otázek, na něž jsou různá ?pojetí psychického? odpovědí animismus magické myšlení analogie myšlení: ?primitivního?, infantilního a patologického (plus kritika takového pojetí)
2. blok: PSYCHOLOGIE V RÁMCI DUCHOV. SYSTÉMŮ NEJSTARŠÍCH CIVILIZACÍ Egypt: ?knihy mrtvých?, psychologické poznání v rámci lékařství, magie a náboženství, duše a duch Izrael: biblické pojetí těla, duše a ducha Čína: Konfucius a Lao-tse Indie: atmán a brahma, učení o ?koloběhu duší?, psychologické pojetí v rámci Buddhismu, jóga a psychologie
3. blok: PSYCHOLOGIE A MYTOLOGIE mýty a mystéria: dionýská, orfická, eleusinská orfické učení o duši psychologická relevance mytologických obrazů a příběhů Erós a Psýché, Narcis, Oidipus, Apollón, Dionýsos, Hermes Pojetí duše v Homérových eposech: Psýché a Thymos
4. blok: PSYCHOLOGIE U PŘEDSOKRATIKŮ Herakleitos Pythagoras (filosofické pojetí orfického mýtu o duši, praxe ?psychohygieny?, zkoumání vlivu hudby na duši, experimenty, matematická formalizace) Empedokles a Demokritos (živlové a atomistické pojetí duševního, teorie vnímání)
5. blok: PLATÓNOVA A ARISTOTELOVA PSYCHOLOGIE vlivy (sofisté, Sokrates, Eleaté ad.) Platón: pojetí duše v hlavních dílech: FAIDÓN, FAIDROS, TIMAIOS, SYMPOSION, ÚSTAVA) Aristoteles: hlavní kategorie pojetí duševního (látka ? forma, pasivní ? aktivní, potenciální ? aktuální, entelechie), vymezení duše, vegetativní, sensitivní a myslící duše, schéma: kognice, emoce, vůle, pojetí vnímání, paměti, trpný a činný rozum Rozdíl mezi Platónovým a Aristotelovým pojetím duše
6. blok: PSYCHOLOGIE NA SKLONKU ANTIKY A V RANNÉM STŘEDOVĚKU psychologie u stoiků, pojetí afektů, Seneca, Epiktetos pojetí temperamentu u řeckých lékařů novoplatonismus: Plotinos, vědomí jako reflexe setkání řecké vzdělanosti s biblickou tradicí: Filón Alexandrijský rozdíly v pojetí duše mezi antickou a židovsko-křesťanskou tradicí Augustinova psychologie: pojetí paměti, svoboda vůle, reflexe a introspekce
7. blok: PSYCHOLOGIE VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU psychologická relevance sporu realismu a nominalismu psychologické pojetí u arabských aristoteliků psychologické pojetí u středověkých židovských myslitelů psychologický systém Tomáše Akvinského psychologie a středověká mystika psychologická relevance pozdně středověkých legend, Dantova ?Božská komedie?
8. blok: PSYCHOLOGIE V RENESANCI charakteristika renesančního obratu ranně novověká a renesanční mentalita: Freudův Leonardo da Vinci a Eriksonův Martin Luther znovuzrození novoplatonismu: Marcelo Ficino počátky novověké kritiky poznání: Francis Bacon jedinečnost individua: Juan Huarte Počínaje psychologií v novověkém racionalismu je obsah jednotlivých bloků podrobně pojednán učebnici ?Dějin psychologie? od Plhákové, ale i v dalších (viz základní i doporučená studijní literatura). Jedná se o následující bloky:
9. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu
10. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu
11. blok: Novověký asocianismus: jeho podoby a proměny
12. blok: Psychologie v Kantově kritické filosofii
13. blok: Hegel a psychologie
14. blok: Romantismus a psychologie
15. blok: Positivismus a psychologie
16. blok: Psychologie a vývojové teorie
17. blok: Psychologie a marxismus
18. blok: Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům
19. blok: Shopenhauer jako psycholog
20. blok: Nietzsche jako psycholog Další fáze dějin psychologie jsou podrobně probírány v rámci navazujícího předmětu Přehled psychologickým systémů Začlenění kursu Kurs je spolu s Obecnou psychologií I a II a přehledem psychologických systému součástí vzájemně propojeného teoretického základu. Zcela jednoznačně je prerekvizitou pro Přehled psychologických systému, který na něj ve třetím ročníku navazuje.
The aim of the course is to acquire knowledge about the development of psychological thinking.