Sylabus:
1. předmět a vývoj psychologie práce a organizace · náplň oboru · základní pojmy · historie ve světě a u nás · hlavní směry a přestavitelé
2. organizace a firemní kultura · definice organizace · organizační struktura · SWOT analýza · typy organizačních struktur · firemní kultura její znaky · typy firemních kultur, příklady
3. procesní řízení · co je procesní řízení · proces a jeho nastavení · typy procesů v organizaci · příklady procesů
4. komunikace v organizaci · význam komunikace v organizaci · komunikační nástroje (jejich výhody a nevýhody) · porady informativní a řešitelské · workshopy · moderní nástroje komunikace (e-maily, skype, sociální sítě) · externí komunikace
5. personální řízení a jeho procesy · význam personálního řízení v organizaci · role personálního manažera · typy personálních útvarů · procesy v personalistice (nábor a výběr, hodnocení, adaptační programy, finanční politika, motivační nástroje, vzdělávání a rozvoj) · příklady
6. proces náboru a výběru zaměstnanců · požadavek na pracovní místo · popis pracovního místa · profil ideálního kandidáta · kompetenční model · interní + externí nábor · výběrový rozhovor · A.C./D.C. metoda · modelové situace
7. proces hodnocení zaměstnanců · význam zpětné vazby · metody hodnocení (škály, srovnávání, 360 stupňů, aj.) · jednoroční hodnocení zaměstnance (význam, principy, práce s výstupy) · hodnotící rozhovor (zásady vedení, chyby hodnotitele)
8. proces vzdělávání a rozvoj kariéry · význam vzdělávání v organizaci · vzdělávací potřeby · metody vzdělávání · hodnocení vzdělávacího procesu · příklady vzdělávacích programů
9. jedinec, skupina, tým v organizaci · význam týmové spolupráce · jednotlivec x skupina x tým · synergie týmu · týmové role dle Belbina · typologie MBTI · problémové typy · projektový tým · příklady projektů
10. personální audit · zásady a principy personálního auditu · diagnostické metody · typologie zaměstnanců · modelové situace · příklady
11. motivační teorie a jejich využití v organizaci · definice motivace, motivační teorie (Maslow, Herzberg, Frankl, teorie spravedlnosti, expektační teorie) · motivátory a stimulátory v organizaci · individualizace motivace · motivační mapy · systémy benefitů
12. role manažera · základní způsobilosti a role manažera · styly vedení (autoritativní, participativní, delegování, koučování, liberální) · manažer x leader · vedení virtuálních týmů
13. work/ life balance · stress v organizaci · mobbing, bossing, šikana · "burn out syndrom" · vyváženost práce a osobního života
14. Ergonomie a moderní metody řízení · základy ergonomie · pracovní prostředí a podmínky · počítačová gramotnost · leanmanagement - moderní metody řízení (Kaizen, 5S, aj.)
Kurz proběhne podle podmínek, nejspíše online přes aplikaci Teams. Cílem semináře je poskytnout studujícím základní informace o předmětu a metodách psychologie práce a organizace. Teorie bude doplňována konkrétními příklady z praxe. Pozornost bude věnována následujícím tématům :
1. předmět a vývoj psychologie práce a organizace
2. organizace a firemní kultura
3. procesní řízení
4. komunikace v organizaci
5. personální řízení a jeho procesy
6. proces náboru a výběru zaměstnanců
7. proces hodnocení zaměstnanců
8. proces vzdělávání a rozvoj kariéry
9. skupina, tým v organizaci
10. personální audit
11. motivační teorie a jejich využití v organizaci
12. role manažera
13. work / life balance
14. ergonomie a moderní metody řízení