Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologie práce a organizace

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP1Q116A

Sylabus

Sylabus:

1.     předmět a vývoj psychologie práce a organizace ·        náplň oboru ·        základní pojmy ·        historie ve světě a u nás ·        hlavní směry a přestavitelé

2.     organizace a firemní kultura ·        definice organizace ·        organizační struktura ·        SWOT analýza ·        typy organizačních struktur ·        firemní kultura její znaky ·        typy firemních kultur, příklady

3.      procesní řízení ·        co je procesní řízení ·        proces a jeho nastavení ·        typy procesů v organizaci ·        příklady procesů

4.     komunikace v organizaci ·        význam komunikace v organizaci ·        komunikační nástroje (jejich výhody a nevýhody) ·        porady informativní a řešitelské ·        workshopy ·        moderní nástroje komunikace (e-maily, skype, sociální sítě) ·        externí komunikace

5.     personální řízení a jeho procesy ·        význam personálního řízení v organizaci ·        role personálního manažera ·        typy personálních útvarů ·        procesy v personalistice (nábor a výběr, hodnocení, adaptační programy, finanční politika, motivační nástroje, vzdělávání a rozvoj) ·        příklady

6.     proces náboru a výběru zaměstnanců ·        požadavek na pracovní místo ·        popis pracovního místa ·        profil ideálního kandidáta ·        kompetenční model ·        interní + externí nábor ·        výběrový rozhovor ·        A.C./D.C. metoda ·        modelové situace

7.     proces hodnocení zaměstnanců ·        význam zpětné vazby ·        metody hodnocení (škály, srovnávání, 360 stupňů, aj.) ·        jednoroční hodnocení zaměstnance (význam, principy, práce s výstupy) ·        hodnotící rozhovor (zásady vedení, chyby hodnotitele)

8.     proces vzdělávání a rozvoj kariéry ·        význam vzdělávání v organizaci ·        vzdělávací potřeby ·        metody vzdělávání ·        hodnocení vzdělávacího procesu ·        příklady vzdělávacích programů

9.     jedinec, skupina, tým v organizaci ·        význam týmové spolupráce ·        jednotlivec x skupina x tým ·        synergie týmu ·        týmové role dle Belbina ·        typologie MBTI ·        problémové typy ·        projektový tým ·        příklady projektů

10.           personální audit ·        zásady a principy personálního auditu ·        diagnostické metody ·        typologie zaměstnanců ·        modelové situace ·        příklady

11.           motivační teorie a jejich využití v organizaci ·        definice motivace, motivační teorie (Maslow, Herzberg, Frankl, teorie spravedlnosti, expektační teorie) ·        motivátory a stimulátory v organizaci ·        individualizace motivace ·        motivační mapy ·        systémy benefitů

12.           role manažera ·        základní způsobilosti a role manažera ·        styly vedení (autoritativní, participativní, delegování, koučování, liberální) ·        manažer x leader ·        vedení virtuálních týmů

13.           work/ life balance ·        stress v organizaci ·        mobbing, bossing, šikana ·        "burn out syndrom" ·        vyváženost práce a osobního života

14.            Ergonomie a moderní metody řízení ·        základy ergonomie ·        pracovní prostředí a podmínky ·        počítačová gramotnost ·        leanmanagement - moderní metody řízení (Kaizen, 5S, aj.)

Anotace

Kurz proběhne podle podmínek, nejspíše online přes aplikaci Teams. Cílem semináře je poskytnout studujícím základní informace o předmětu a metodách psychologie práce a organizace. Teorie bude doplňována konkrétními příklady z praxe. Pozornost bude věnována následujícím tématům :

1. předmět a vývoj psychologie práce a organizace

2. organizace a firemní kultura

3. procesní řízení

4. komunikace v organizaci

5. personální řízení a jeho procesy

6. proces náboru a výběru zaměstnanců

7. proces hodnocení zaměstnanců

8. proces vzdělávání a rozvoj kariéry

9. skupina, tým v organizaci

10. personální audit

11. motivační teorie a jejich využití v organizaci

12. role manažera

13. work / life balance

14. ergonomie a moderní metody řízení