Charles Explorer logo
🇬🇧

Overview of psychological systems

Class at Faculty of Education |
OPBP1Q121A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. blok: VÝCHODISKA A PARADIGMATA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ   pluralita přístupů v psychologii synchronní a diachronní přístup pojem paradigma, T. Kuhn: ?Struktura vědeckých revolucí? cyklus vývoje vědy: a) období normální vědy, b) období krize, c) revoluce   2. blok: ÚROVNĚ PARADIGMATU V PSYCHOLOGII   rovina filosofických východisek (transscientálních kategorií) rovina psychologických východisek (předmětných kategorií) rovina metodologických postupů rovina pojmoslovná a terminologická   3. blok: PRESKRIPCE JAKO DIMENZE POPISU PARADIMAT V PSYCHOLOGII   preskripce: bipolární pojmy, jejichž prostřednictvím je možné charakterizovat určité stránky různých psychologických směrů charakteristika vybraných preskripcí 1. vědomé - nevědomé (obsahy) 2. objektivismus ? subjektivismus 3. determinismus ? indeterminismus 4. empirismus ? racionalismus 5. funkcionalismus ? strukturalismus 6. induktivní - deduktivní (metoda) 7. mechanicismus ? vitalismus 8. objektivismus ? subjektivismus (metodologicky chápáno) 9. molekulárnost ? molárnost 10. monismus ? dualismus 11. naturalismus - supernaturalismus 12. nomotetický - idiografický (přístup) 13. periferismus - centralismus 14. purismus ? utilitarismus 15. kvantitativní - kvalitativní (přístup) 16. racionalismus ? iracionalismus 17. statický ? dynamický: 18. statický - vývojový přístup   4. blok: PSYCHOLOGICKÁ PARADIGMATA V POHYBU:   pohyb a rozpory psychologického myšlení ? McLuhanova tetráda (figura a pozadí) 4 otázky: 1) na co tato idea ?vrhá světlo?? (FIGURA) 2) co je zde překonáváno? (POZADÍ) 3) Co je zde aktualizováno? Na co se zde navazuje? (FIGURA) 4) Co je (nevyhnutelnou) inverzí? ?V co se to nakonec zvrhne?? (POZADÍ)   5. blok: CHARAKTERISTIKA VYBRANÝCH PŘÍSTUPŮ A PARADIGMAT   strukturalismus a funkcionalismus behaviorismus gestaltismus

Freudova psychoanalýza

Jungova hlubinná psychologie

Adler, neopsychoanalýza, Berne existenciální a humanistická psychologie transpersonální psychologie kognitivní psychologie kulturně historický přistup   6. blok: SCIENTISMUS (VERSUS ANTROPOLOGICKÝ PŘÍSTUP) V PSYCHOLOGII   analytický přístup preferování mechanických vazeb kauzální přístup kvantifikace jevů převaha diskursivního myšlení přísný determinismus nomotetický přístup ahistorické pojetí reduktivní postupy pasivní pojetí člověka   7. blok: HODNOTOVÁ, NORMATIVNÍ STRÁNKA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ:   psychologické přístupy mají v sobě v různé míře obsaženo pojetí OPTIMA schéma, v němž jsou nastolovány otázky optima, norem či hodnot: identifikace ?potíže? (problému, konfliktu) hledání zdroje ?potíže? hledání řešení s ohledem na určitý optimální, žádoucí stav, tj. cíl, který je nositelem určité hodnoty tedy schéma: POTÍŽ (zdroj) ? ŘEŠENÍ ? CÍL (hodnota) příklady: psychoanalýza, analytická psychologie, individuální psychologie, transakční analýza, logoterapie ad.  

Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Freud

POTÍŽ: konflikty uvnitř jedince (výraz konfliktu mezi ?přírodou a civilizací?

ŘEŠENÍ: třeba překonat infantilní fixace, vědomým způsobem řešit konflikty, identifikovat se jako realistický jedinec vědomý si sebe sama

CÍL: vědomí, silné ego, přizpůsobení realitě, schopnost sublimace  

Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Adler

POTÍŽ (a její zdroj): pocit méněcennosti kompenzovaný touhou po moci, mocenské strategie ega uplatňující v různých životních liniích

ŘEŠENÍ: překonání mocenských hrátek ega

CÍL: společenský cit, realizace zralých vztahů k lidem  

Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Berne

POTÍŽ: Fungujeme v rámci jakýchsi rigidních scénářů ? her, které jsou výrazem naší neschopnosti skutečné intimity, neschopnosti spontánně a pružně volit a uvědomovat si, co vlastně děláme

ŘEŠENÍ: Je třeba pojmenovat a prokouknout hry, vzdát se zisku, který přinášejí

CÍL: vědomí toho, co děláme, spontaneita pružného rozhodování, intimní vztahy, přijetí rizika a odpovědnosti  

Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Fromm

POTÍŽ: člověk není schopen unést svojí svobodu a rozpory existence a utíká k různým formám ?úniků?. Toto má vedle individuální roviny své zdroje a obdoby také na rovině společenského uspořádání

ŘEŠENÍ: třeba měnit sebe i společnost

CÍL: 1) milovat 2) tvořit 3) být zakořeněný 4) mít vlastní identitu 5) rozumět světu i sobě v něm   8. blok: POSTMODERNÍ OBRAT V PSYCHOLOGII   obecná charakteristika postmoderního obratu: relativizace moderní racionality, důvěry v pokrok, relativizace vědy od universálního k lokálnímu od individuálního subjektu k sociálnímu kontextu od objektivní reality k realitě sociálně konstruované sociální konstruktivismus diskursivní psychologie kritická psychologie narativní psychologie   9. blok: SOCIÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS PODLE McLUHANOVY ?TETRÁDY?:  

FIGURA: psychické procesy jako sociální, jako konstrukce, skrze diskurs

PŘEKONÁVÁNO: autonomní individuum, objektivní psych. realita, mentalismus, universální psychické zákonitosti

AKTUALIZACE: např. symbolický interakcionismus, Lacanova reinterpretace psychoanalýzy, Vygotský ad.

INVERZE: rozpuštění psychologie v sociologii či lingvistice / zaujatý (zato však přiznaný) nástroj ideologických pozic   10. blok: PSYCHOLOGIE A IDEOLOGICKÁ KRITIKA   psychologie a naturalizace ideologická kritika jako ?de-naturalizace? ideologie jako representace imaginárního vztahu subjektu k jeho reálným podmínkám

?odkud? můžeme kritizovat ideologii

Annotation

The course provides an introduction to different approaches in psychology. It analyze selected approaches their paradigms and development.

We distinguish 4 levels of paradigm: philosophy paradigm, the category in question, methodology and terminology.