Studenti se na základě průběžně prostudované literatury v praktických cvičeních seznámí se základními výcvikovými aktivitami v okruzích sebepoznání.
Toto sebepozn ání je stimulováno aktivitami, které jsou cíleny na okruhy poznání sebe sama .
Dalším faktorem umožňujícím sebepoznání a podněcujícím i korekci vlastních představ je skupina, ve které se tyto aktivity prezentují.
Ve skupině praktického semináře studenti získají zkušenosti a základní dovednosti práce v systému skupiny a jednotlivce v rámci skupiny vrstevníků.
Reakce a projevy ostatních členů skupiny jsou významným činitelem působícím na sebereflexi a sebepojetí.
Pro tento typ semináře je tedy nezbytnou aktivní účast studenta.
V průběhu jednotlivých sezení si studenti dále ozřejmí základní pojmy komunikace v procesu interpersonálních vazeb v souvislosti s intrapersonální percepcí a sebereflexí na základě zpětných vazeb členů skupiny. Je tak možné získávat i náhled na motivační stereotypy.
Zážitkovou formou, sebezkušeností je zobrazována teorie a praxe skupinové dynamiky včetně zátěžových situací. Ukázky psychoterapeutických technik během kurzu ilustrují možnosti jejich praktického využití.
Struktura zážitkového semináře je konstruována s návazností jednotlivých cíleně zaměřených výpovědí a vlastní prezentací o sobě přímou i nepřímou formou.
Postupně se zaměřuje na individuální hodnoty, percepci sebe druhými i na reflexi kontinua sebe od dosavadní minulosti do perspektivy budoucnosti.
Jednotlivá témata jsou zobrazována nejen verbální formou, ale i pomocí využití prvků arteterapeutických, muzikoterapeutických, dramaterapeutických i relaxačních technik.
Schéma setkání obsahuje vždy dvě části: úvodní danou rozehřívací techniku uvedení do práce se skupinou, dále pak individuální prezentaci zadan é práce, kterou mají studenti zpracovat od setkání do dalšího pokračování.
Ve druhé části následuje nová aktivita, hra nebo cvičení, reflexe a zpětné vazby a zadání dalšího úkolu pro zpracování do příštího setkání skupiny.
I v tomto semináři platí základní působení faktorů na prožívání jednotlivce i prožívání skupinové : 1.členství, sounáležitost, podobnost 2. emocionální podpora, empatie, porozumění, koheze a akceptace 3.pomoc jiných a jiným - její přijímání a dávání 4.sebeexplorace a sebeprojevení 5.odreagování 6. zpětná vazba, možnost konfrontace 7.vhled 8. korektivní emocionální i sociální zkušenost 9. získání zkušeností a nácvik chování 10. nové informace, sociální dovednosti, pochopení zákonitostí
Výsledkem je zpravidla zlepšení komunikace, zanedbatelná není ani kataraktická funkce při vyjadřování emocí. Je možná i korektivní rekapitulace prožitků primární rodinné skupiny. Procvičuje se aktivně i schopnost přijímat odpovědnost za své rozhodování a chování.
Pro práci v zážitkovém semináři platí základní pravidla a podmínky pro možnost sebepoznávání i poznávání druhých ve skupině, tedy především zásada zachování důvěrnosti informací, která podmiňuje vytvoření pocitu bezpečí, důvěry a poskytuje možnost otevřenosti projevů a sdělení jednotlivých účastníků. Průběžně je zvýrazňována i problematika a kontraproduktivita parakomunikace.
V průběhu tohoto semináře jsou studentům prezentovány základní etické principy práce s klienty.
Kurz je založen na poznání sebe sama, svého komunikačního stylu a sociálních dovedností. Cílem kurzu je osobnostní rozvoj studentů.
Kurz je realizován formou skupinové práce, v případě distanční výuky je kombinací samostatně zpracovávaných úkolů a jejich skupinové reflexe v Zoom.