Výuka v tomto semináři je ralizována formou 4 na sebe navazujících seminárních bloků.
Témata jednotlivých bloků:
Blok I. Zprostředkování jako základní pojem Vygotského teorie vývoje poznávacích procesů
Blok II. Využití zprostředkování v kontextu intervenčních postupů pro podporu vývoje jazykových (fonologických) schopností
Blok III. Využití konceptu zprostředkování v psychologické diagnostice (dynamické diagnostické přístupy)
Blok IV. Prezentace seminárních projektů
This course offers students the opportunity to get acquainted with the theoretical background and applied models of so-called socio-cultural approaches to the study of thinking and learning in contemporary pedagogical psychology.
In particular, the course presents and contrasts the work of two distinguished authors and creators of socio-cultural theories and approaches to learning and thinking: L.S. Vygotsky and R.Feuerstein. It shows their topicality and potentiality to inspire the current practice of pedagogical and counselling psychology and teaching especially in the field of multiculturalism and so-called dynamic investigation (assessment strategy, which takes into account the potential of the individual to learn and develop rather than actual performance).
Thus, in the cycle of 12 seminar meetings, two important and contemporary perspectives will be introduced, with very inspiring theoretical lines: 1. so-called Vygotskian (resp. neo-vygotskian) approach: following L. S. Vygotsky´s influence in pedagogical and counselling Psychology (That is A. Lurija, B.Rogoff, M. Cole) 2. so-called neo-piagetian approach: based on the work of contemporary Israeli psychologist Reuven Feuerstein and his supporters (Michael Shayer, Alex Kozulin or Robert Burden)