Obsah kurzu
· Teoretické přístupy k psychologii hry: definice a pojetí hry (historické i současné definice) z hlediska jednotlivých psychologických škol, digitální hry a jejich specifika, hra vs. hraní, videohry vs. tradiční hry
· Struktura hry: klasifikace, žánry, hra jako systém a potenciální prostor nabídek, pravidla, herní mechaniky a mechanizmy, platformy a materiální instrumenty hry
· Dynamika hry: psychologické změny uvnitř kybeprostoru, charakteristika vlivů a dopadů na kognici, emoce a chování, flow fenomén
· Vývojová funkce hry: role hry ve vývoji dle jednotlivých etap, dětská hra vs. hra dospělých
· Terapeutická funkce hry: historie užití a přehled dle jednotlivých autorů, hra a nevědomí
· Rétorika a sociální funkce hry: hra jako ideologický systém, rétoriky B. Suttona-Smithe, proces „gamifikace“ neherních oblastí
· Herní styl: typologie hráčů, pojetí stylu, styl jako intencionální model
· Kontroverzní účinky a úskalí, hranice hry: agresivita uvnitř i mimo hru, závislost, genderové stereotypy,
· Hra jako fikce: fenomén virtuálních světů, online identita a identifikace, avatar
· Aktuální a budoucí trendy: profesionalizace zábavy: elektronické sporty, herní žurnalistika, youtubers, herní studia; směšování práce a volného času
Kyberkultura virtuálního světa: koncept „digital natives“; specifika vlivu ICT na současné i minulé generace; demografické informace o uživatelích; druhy komunit a jejich produktivita
The course aims to introduce students to the meaning of games and play in contemporary culture. The content of first lectures is to define games and play from the perspectives of ludology, psychological approaches, and to differenciate traditional play forms from modern ones.
Structural (genre, play space), dynamic (motivation, experience, play style, and strategy) and ideological optics (function and justification of games and play) are then used to give the basic theoretical foundation for game/play analysis. Following lectures explore the topics of recent period.
Playfulness is a topic of current psychological research that focuses on personality traits and its connection to play behaviour. The lecture about play therapy condense the basic theory and application of play in clinical and counselling practice. "Gamification" express an extension of game elements into wider culture.
The topic of virtual worlds and their influence on reality is also included. The course is concluded with controversies about impact of modern games.