1. Úvod: Vymezení sociologie výchovy na pozadí sociologie, pedagogiky a psychologie. Normativní a deskriptivní v kontextu pegagogiky
2. Základní sociologická paradigmata relevntní v kontextu sociologie výchovy: funkcionalismus, teorie konfliktu, symbolický interakcionismus.
3. Důležité sociologické pojmy z hlediska sociologie výchovy: Sociální struktura, třída, etnicita, socializace, sociální kontrola, sociální stratifikace, sociální mobilita.
4. Výzkumné přístupy v sociologii výchovy.
5. Významné sociologické teorie výchovy a vzdělávání.
6. Škola jako sociální systém.
7. Školní procesy – vyjednávání, reprodukce, strategie.
8. Profese učitele a její sociologické souvislosti.
9. Žáci, studenti, vrstevnická skupina.
10. Rodina a vzdělání, problematika sociální reprodukce a kulturního kapitálu.
11. Role vzdělání v sociální stratifikaci a sociální mobilitě.
12. Sociální inkluze a exkluze.
The aim of the course is to provide students with basic orientation in the Sociology of education. The focus is partially on current issues in Czech education system and society and partially on most fundamental sociological theories related to questions of reproduction of educational and social inequalities.