Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se ZP I.

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP1S152A

Sylabus

1.      Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap.

2.      Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad.

3.      Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy.

4.      Stupně zrakového postižení.

5.      Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC).

6.      Inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené.

7.      SPC v rámci inkluzivního vzdělávání.

8.      Středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia,

9.      Tyfloservis o.p.s., Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha Dědina, Domov pro zrakově postižené seniory Praha Palata, Brno Chrlice

10.    Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací.

11.    Prostorová orientace a samostatný pohyb, mobilita

12.    Sebeobsluha, její oblasti, možnosti rozvoje sebeobslužných dovedností osob se zrakovým postižením

Anotace

Předmět je obsahově zaměřen na problematiku člověka se zrakovým postižením. Upozorňuje na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností.

Objasňuje typy a stupně zrakových vad, uvádí výskyt a etiologii vad. Přináší informace z anatomie, fysiologie, a patofysiologie zrakového vnímání, Poskytuje orientaci v systému péče o zrakově postižené v ČR, jejich vzdělávání ve školách pro zrakově postižené a v rámci inkluzivního vzdělávání v MŠ, ZŠ, SŠ a VŠ.

Otevírá problémy oslepnutí, jako zátěžové změny v psychosociální rovině.