Sylabus:
Historiografický exkurz oboru etopedie. Jednotlivé historické přístupy k péči o dítě porušující závažné sociální normy a jejich vývoj v zahraničí a v našich zemích tradiční systémy, rodinné systémy, systémy s vnitřní sociální strukturou). Užit í odměny a trestu v běžném edukačním a resocializačním procesu u těchto jedinců. Významné osobnosti oboru.
Společenský význam norem, pravidla a jejich význam pro saturaci základních psychických potřeb. Socializace jedince, periodizace osobnostního vývoje v kontextu vztahu normě, vývoj hodnotového systému dítěte. Periodizace morálního vývoje.
Proces nápravné péče v oblasti poruchy chování. Pedagogický rozměr tohoto procesu. Metody etopedické práce a jejich mezioborový rozměr.
Speciálně pedagogická diagnostika, návazná vyšetření, prognóza, pedagogická dokumentace, pedagogická činnost systémová, pedagogická činnost na úrovni dominantního problému, práce s etopedickým posudkem.
Systém prevence ve školách a školských zařízeních. Školní poradenská pracoviště a školská poradenská zařízení. Postavení, činnost a význam školního metodika prevence, školního speciálního pedagoga, školního psychologa. Tvorba a obsah Minimálního preventivního programu (MPP).
Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže. Primární, sekundární a terciární prevence, specifika prevence ve školním prostředí. Vybrané rizikové chování u dětí a mládeže a možnosti jeho řešení ve školním prostředí - návykové látky, vandalismus, krádeže, sebepoškozování, domácí násilí.
Problematika týraných, zneužívaných a zanedbávaných osob. Tělesné týrání aktivní a pasivní povahy, psychické týrání, sexuální zneužívaní, zanedbanost a zanedbávání, syndrom CAN, zvláštní formy týrání a zneužívání, ohrožené skupiny obyvatel, ohlašování případů týrání, zneužívání a zanedbávání, možnosti nápravy a prevence. Výchovná opatření a opatření na ochranu dítěte. Zařízení sociálně právní ochrany.
Rodina a její funkčnost, proces odebírání dítěte na podkladě screeningu a diagnostiky v oblasti dětí ohrožených poruchou chování. Úloha a možnosti sociálního odboru, soudu, školy a dalších institucí.
Vymezení pojmů kriminalita a delikvence, rozdíl mezi nimi. Trestný čin (pojem a podstata trestného činu, třídění trestných činů, pojmové znaky trestného činu, protiprávnost a okolnosti vylučující protiprávnost). Trestní odpovědnost osob mladších 18 let. Poslání a organizační struktura Probační a mediační služby ČR. Alternativní tresty. Důvody existence alternativních trestů. Význam probačních a mediačních programů.
Historie trestu a trestání. Pojetí trestu a trestání ve starověku, středověku a v dobách osvícenství. Penologické koncepce. Osobnostní charakteristiky delikventů, typologie delikventní subkultury. Specifika práce s odsouzenými. Negativní jevy ve vězení (prizonizace, institucionalizace, ideologizace). Současná trestní politika zaměřená na prosazování restorativních metod při uplatňování různých institutů trestního práva. Vnější a vnitřní diferenciace výkonu trestu odnětí svobody. Oblasti výchovného působení na odsouzené prostřednictvím programů zacházení. Specializovaná oddělení ve výkonu trestu odnětí svobody - jejich význam pro odsouzené.
Specifika a rozdíly výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody. Zákon o výkonu trestu odnětí svobody. Zákon o výkonu vazby. Zvláštnosti v diferenciaci mladistvých odsouzených.
Posluchači získají teoretické i praktické (exkurse, účast na výuce a na vybraných aktivitách) informace a znalosti o metodách práce s jedinci s poruchami chování. Budou seznámeni se specifiky etopedické praxe. Pozornost bude věnována způsobům prevence nevhodného chování jedinců s poruchami chování ve školách, podobně jako metodám intervence v dané oblasti.
Orientaci v platné legislativě, související s danou problematikou. Další náplní bude charakteristika současného stavu vězeňství v České republice.
Vnější a vnitřní diferenciace. Přehled o existujících věznicích a odděleních výkonu vazby v ČR.
Důraz na výkon trestu odnětí svobody a programy zacházení ve vězeňství. Význam krizových oddělení, výstupních oddělení, specializovaných oddělení.
Programy pro odsouzené osoby závislé na návykových látkách a alternativní opatření - charakter alternativních trestů uplatňovaných v ČR.