Charles Explorer logo
🇬🇧

Special education of persons with behavioral disorders II.

Class at Faculty of Education |
OPBP1S157B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sylabus: 

Historiografický exkurz oboru etopedie. Jednotlivé historické přístupy k péči o dítě porušující závažné sociální normy a jejich vývoj v zahraničí a v našich zemích tradiční systémy, rodinné systémy, systémy s vnitřní sociální strukturou). Užití odměny a trestu v běžném edukačním a resocializačním procesu u těchto jedinců. Významné osobnosti oboru.  

Společenský význam norem, pravidla a jejich význam pro saturaci základních psychických potřeb. Socializace jedince, periodizace osobnostního vývoje v kontextu vztahu normě, vývoj hodnotového systému dítěte. Periodizace morálního vývoje.

Proces nápravné péče v oblasti poruchy chování. Pedagogický rozměr tohoto procesu. Metody etopedické práce a jejich mezioborový rozměr.

Speciálně pedagogická diagnostika, návazná vyšetření, prognóza, pedagogická dokumentace, pedagogická činnost systémová, pedagogická činnost na úrovni dominantního problému, práce s etopedickým posudkem.

Systém prevence ve školách a školských zařízeních. Školní poradenská pracoviště a školská poradenská zařízení. Postavení, činnost a význam školního metodika prevence, školního speciálního pedagoga, školního psychologa. Tvorba a obsah Minimálního preventivního programu (MPP).

Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže. Primární, sekundární a terciární prevence, specifika prevence ve školním prostředí. Vybrané rizikové chování u dětí a mládeže a možnosti jeho řešení ve školním prostředí - návykové látky, vandalismus, krádeže, sebepoškozování, domácí násilí.

Problematika týraných, zneužívaných a zanedbávaných osob. Tělesné týrání aktivní a pasivní povahy, psychické týrání, sexuální zneužívaní, zanedbanost a zanedbávání, syndrom CAN, zvláštní formy týrání a zneužívání, ohrožené skupiny obyvatel, ohlašování případů týrání, zneužívání a zanedbávání, možnosti nápravy a prevence. Výchovná opatření a opatření na ochranu dítěte. Zařízení sociálně právní ochrany.

Rodina a její funkčnost, proces odebírání dítěte na podkladě screeningu a diagnostiky v oblasti dětí ohrožených poruchou chování. Úloha a možnosti sociálního odboru, soudu, školy a dalších institucí.

Vymezení pojmů kriminalita a delikvence, rozdíl mezi nimi. Trestný čin (pojem a podstata trestného činu, třídění trestných činů, pojmové znaky trestného činu, protiprávnost a okolnosti vylučující protiprávnost). Trestní odpovědnost osob mladších 18 let. Poslání a organizační struktura Probační a mediační služby ČR. Alternativní tresty. Důvody existence alternativních trestů. Význam probačních a mediačních programů.

Historie trestu a trestání. Pojetí trestu a trestání ve starověku, středověku a v dobách osvícenství. Penologické koncepce. Osobnostní charakteristiky delikventů, typologie delikventní subkultury. Specifika práce s odsouzenými. Negativní jevy ve vězení (prizonizace, institucionalizace, ideologizace). Současná trestní politika zaměřená na prosazování restorativních metod při uplatňování různých institutů trestního práva. Vnější a vnitřní diferenciace výkonu trestu odnětí svobody. Oblasti výchovného působení na odsouzené prostřednictvím programů zacházení. Specializovaná oddělení ve výkonu trestu odnětí svobody - jejich význam pro odsouzené.

Specifika a rozdíly výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody. Zákon o výkonu trestu odnětí svobody. Zákon o výkonu vazby. Zvláštnosti v diferenciaci mladistvých odsouzených.

Annotation

Students will acquire theoretical and practical (excursions, participation in classes and selected activities) information and knowledge about methods of working with individuals with behavioral disorders. They will be introduced to the specifics of etopedic practice.

Attention will be paid to ways of preventing inappropriate behavior of individuals with behavioral disorders in schools, similar to the method of intervention in the given area. Orientation in the applicable legislation related to this issue.

Another content will be the characteristics of the current state of prisons in the Czech Republic. External and internal differentiation.

Overview of existing prisons and detention facilities in the Czech Republic. Emphasis on incarceration and prison treatment programs.

The importance of crisis departments, exit departments, specialized departments. Programs for convicted persons addicted to addictive substances and alternative measures - the nature of alternative punishments applied in the Czech Republic.