Předmět je úvodem do studia pedagogických disciplín a vytváří teoretickou bázi pro rozvoj profesní reflexe pedagogického pracovníka. Obsahem jsou nosné koncepty obecné a sociální pedagogiky, stěžejní oblasti a problémy výchovy a vzdělávání, vybrané poznatky o učitelské profesi, proměnách školy a kurikula. Zvláštní pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací a oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Cíl: Studující se orientuje v základních otázkách, pojmech a vědní struktuře pedagogiky, rozumí úloze výchovy a vzdělávání v historickém a současném kontextu, objasní hlavní trendy výchovně-vzdělávacího procesu z individuální a institucionální perspektivy. Vysvětlí význam sociálních kompetencí pedagogických pracovníků, prokáže znalosti využitelné v praxi v oblasti preventivního působení. Uvede příklady oblastí školního života, kde lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.
1. Pedagogika jako věda a její předmět, zdroje pedagogických informací.
2. Historický exkurz do vývoje pedagogického myšlení.
3. Pedagogické principy ve světle cílů a obsahu edukace.
4. Učitel a jeho profese, další pedagogičtí pracovníci.
5. Současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě.
6. Nárys sociální pedagogiky, historický vývoj, vymezení a vlivné směry.
7. Pedagogizace prostředí, typologie prostředí, intencionální a funkcionální výchova.
8. Významné osobnosti sociální pedagogiky v českých zemích.
9. Významné osobnosti sociální pedagogiky ve světě.
10. Prevence a řešení rizikového chování ve školách a školských zařízeních.