1. Úvodní informace, vymezení tématu a cílů kurzu (1/4-1/2 přednášky) Cíl: P ředat základní informace o kurzu. Vymezit kvalitativní výzkum
2. Historie a principy (1 přednáška) Cíl: Pochopit vývoj, fundamenty a hlavní otázky sporu v rámci kvalitativního paradigmatu.
3. Výzkumná paradigmata a výzkumné přístupy (1 přednáška) Cíl: Studenti získají přehled v oblasti různých modelů uvažování o kvalitativním paradigmatu. V návaznosti budou seznámeni s pěti základními přístupy ke kvalitativnímu výzkumu, které jsou hlavní osnovou kurzu.
4. Výzkumný problém, otázka, cíl a výběr vzorku (1 přednáška) Cíl: Detailněji odlišovat různá základní východiska výzkumu. Téma výběr vzorku navádí k uvažování o ovlivnění výzkumných výsledků na základě různých procedur specifikace aktérů výzkumu.
5. Kvalitativní metody sběru dat (2 přednášky) Cíl: Seznámit studenty s tradičními metodami sběru dat, ale také s inovacemi. Získat základní návod a drobnou zkušenost, jak tyto metody provést.
6. Kvalitativní metody zpracování dat (2-3 přednášky) Cíl: Představit různorodost a bohatost postupů kvalitativní analýzy. Poskytnou studentům základní instrukce a nácvik, jak tyto metody provést.
7. Metody interpretace dat (2 přednášky) Cíl: Vyjasnit výzkumnou fázi interpretace dat se zaměřením na odlišnou podobu výsledků jednotlivých kvalitativních přístupů. Podnítit u studentů odvahu pokoušet se o koherentní interpretaci, ale také poukázat na rizika slabého (daty nekotveného, nedisciplinovaného) výkladu. Nacvičit postupy interpretace dat.
8. Zpracování výzkumné zprávy (1 přednáška) Cíl: Obeznámit studenty s různými formami a standardy podání kvalitativních studií. Iniciovat rozvoj uvažování o hodnotě výzkumných zjištění dle jednotlivých přístupů.
Předmět se zaměřuje na osvojení teoretických základů kvalitativní metodologie. V přednáškové části bude studentům představena: historie vývoje kvalitativního přístupu a jeho školy, ideové zakotvení kvalitativního paradigmatu, typy výzkumných plánů, metody výběru souboru, sběru a zpracování kvalitativních dat, aktuální trendy v oblasti. Seminární část předkládá cvičení a konkrétní ukázky metod. Cílem kurzu je navázat na pojmovou základnu předmětu Vědecký výzkum v psychologii s ambicí u studentů hlouběji rozvinout pochopení teoretických fundamentů a různorodosti kvalitativního přístupu, zejména pěti vybraných: narativního výzkumu, fenomenologie, zakotvené teorie, etnografie a případové studie. Předmět poskytuje teoretický úvod a základní zkušenosti, na které navazují praktičtěji orientované kurzy Psychologický výzkum I a II. Témata:
1. Historie, tradice a paradigmata kvalitativního výzkumu;
2. Školy a přístupy
3. Základní zásady a prvky kvalitativního výzkumu;
4. Design výzkumného plánu;
5. Metody sběru dat,
6. Metody zpracování dat,
7. Interpretace dat,
8. Kritéria kvality,
9. Postupy prezentace výsledků