Cíl předmětu
Hlavním cílem je, aby studující porozuměli specifikům kvantitativního výzkumu v psychologii a dokázali (i) s porozuměním číst cizí originální práce přinášející poznatky založené na kvantitativním výzkumu (zejména původní odborné články), (ii) navrhovat a realizovat vlastní jednoduché kvantitativní výzkumné studie.
Dílčí cíle předmětu
•Teoretické poznatky
Studující budou umět
· Rozlišovat mezi jednotlivými typy kvantitativních výzkumných designů v psychologii (deskriptivní, korelační, experimentální, meta-analýza, longitudinální studie)
· Vysvětlit dílčí fáze kvantitativního výzkumu (rešerše, formulace hypotézy, koncipování výzkumného souboru/vzorku, operacionalizace proměnných, sběr dat, analýza dat, interpretace a reportování výsledků analýzy)
· Vysvětlit, co je hypotéza
· Vysvětlit, co je proměnná a rozlišovat mezi typy proměnných z hlediska funkce (závisle proměnná, nezávisle proměnná, korelát, matoucí proměnná) a z hlediska operacionalizace (nominální, ordinální, intervalová, poměrová proměnná).
· Rozlišit mezi různými způsoby koncipování statistického výzkumného souboru/vzorku (náhodný, stratifikovaný, na základě dostupnosti apod.)
· Vysvětlit NHST (Null Hypothesis Significance Testing) paradigma pro vytváření poznatků.
•Praktické dovednosti
Studující dokáží
· Určit typ designu kvantitativní výzkumné studie
· Formulovat hypotézu
· Vyčistit data sbíraná pomocí google formuláře do podoby datasetu připraveného pro statistické zpracování
· Provést deskriptivní statistiku diskrétních i spojitých proměnných ve statistickém programu
· Zvolit správný statistický test pro otestování hypotézy a provést jej ve statistickém programu
· Interpretovat výsledek statistického testu
Témata předmětu
· Evidence-based poznatky a jejich význam v psychologii (2 hodiny)
· Typy kvantitativních výzkumů v psychologii (4 hodiny)
· Fáze kvantitativního výzkumu (2 hodiny)
· Hypotézy (1 hodina)