Cílem kursu je získání základního přehledu o pluralitě přístupů v psychologii, o východiscích a paradigmatech jednotlivých přístupů a o pohybu a vývoji psychologického myšlení. V přednáškách je uplatněno dvojí hledisko: synchronní a diachronní. Synchronní hledisko mapuje prostor plurality paradigmat. Je vycházeno z Kuhnova pojetí paradigmatu jakožto vzoru či kritéria vědeckého výzkumu. Jsou rozlišeny čtyři úrovně paradigmat: filosofická východiska, předmětné kategorie, metodologie a terminologie. Pro popis charakteristik jednotlivých paradigmat jsou využity Watsonovy preskripce (systém bipolárních pojmů, jejichž prostřednictvím je možné charakterizovat různé stránky jednotlivých psychologických směrů). Diachronní hledisko ze zaměřuje na pohyb a peripetie vývoje psychologického myšlení. Pozornost je věnována významným krizím a rozporům uplatňujícím se při vzniku jednotlivých psychologických škol. V centru zájmu stojí především rozpor scientistických a antropocentrických přístupů. Z výše uvedených hledisek je pojednáno o jednotlivých psychologických směrech a přístupech. Závěrečná část kursu se zabývá otázkami souvisejícími s postmoderním obratem v psychologii. Struktura kurzu je tvořena následujícími tematickými bloky:
1. blok: VÝCHODISKA A PARADIGMATA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ,
2. blok: ÚROVNĚ PARADIGMATU V PSYCHOLOGII,
3. blok: PRESKRIPCE JAKO DIMENZE POPISU PARADIMAT V PSYCHOLOGII,
4. blok: PSYCHOLOGICKÁ PARADIGMATA V POHYBU,
5. blok: CHARAKTERISTIKA VYBRANÝCH PŘÍSTUPŮ A PARADIGMAT (strukturalismus a funkcionalismus, behaviorismus, gestaltismus, Freudova psychoanalýza, Jungova hlubinná psychologie, Adler, neopsychoanalýza, Berne, existenciální a humanistická psychologie, transpersonální psychologie, kognitivní psychologie, kulturně historický přistup),
6. blok: SCIENTISMUS (VERSUS ANTROPOLOGICKÝ PŘÍSTUP) V PSYCHOLOGII,
7. blok: HODNOTOVÁ, NORMATIVNÍ STRÁNKA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ,
8. blok: POSTMODERNÍ OBRAT V PSYCHOLOGII,
9. blok: SOCIÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS PODLE McLUHANOVY "TETRÁDY",
10. blok: PSYCHOLOGIE A IDEOLOGICKÁ KRITIKA