Předmět se věnuje na otázkám výchovy a vzdělávání v kontextu kulturní a etnické plurality současného globalizovaného světa. Zaměří se především na kontexty migrace a postmigračních procesů. Bude se ale také zabývat situací marginalizovaných skupin. Předmět je koncipov án tak, aby poznatky z něho byly dobře využitelné pro psychologickou praxi, zejména v oblasti školní a poradenské psychologie. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků:
1. Úvod - kultura a limity tohoto konceptu,
2. Kulturní diverzita,
3. Etnicita a identita,
4. Globální sever a globální jih,
5. Kontexty kulturních kontaktů - zaměřeno na migraci,
6. Důvody migrace,
7. Adaptace - kulturní šok,
8. Integrace x asimilace,
9. Transnacionální identity,
10. Postoje majority - předsudky,
11. Způsoby zvládání předsudků,
12. Role státu a jeho institucí,
13. Škola a menšiny