Charles Explorer logo
🇬🇧

Cultural Models in Education

Class at Faculty of Education |
OPBP3Q501C

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Kulturní modely a kognitivní antropologie. Problém analogického myšlení. Objektivismus x zkušenostní realismus.

2. Teorie prototypů, mysl jako procesor a limity klasické kategorizace. Wittgenstein a Austin.

3. Systematizace pozorování prototypických jevů: dílo Eleanor Roschové.

4. Hierarchie a prototypické jevy - problém bázové úrovně. Roger Brown a Brent Berlin.

5. Bázové kategorie a interakční vlastnosti.

6. Idealizované kognitivní modely jako zdroj prototypových jevů. Jednoduché IKM a svazkové IKM.

7. Metonymické IKM, metonymické zdroje prototypových jevů a radiální struktury.

8. Vybrané typy metonymických modelů: stereotypy, typické příklady, ideály, vzory, generátory, vyčnívající případy.

9. Radiální kategorie a shrnutí IKM.

10. Kulturní modely a individuum, učení a sdílení IKM. Individualita, idiosynkracie a kolektivita.

11. Kulturní modely podle Bradd Shorea - Lingvistické a nelingvistické KM

12. Kulturní modely a kultura. Teorie distribuce kulturních modelů.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je studenty a studentky seznámit s teorií kulturních modelů jako jedním z nejvýraznějších současných směrů v psychologické antropologii. Předmět je postaven na koncepcích idealizovaných kulturních modelů G. Lakoffa, kulturních modelů Bradda Shorea a kognitivní teorie kulturního významu Claudie Strauss a Naomi Quinn. V semináři je pozornost věnována rozboru původních výzkumných textů k otázkám kulturních modelů. Mimo jiné bude v předmětu ukázána aplikace kulturních modelů na specifický případ vzdělávání Romů. Z pozic kognitivní antropologie bude diskutován problém segregace romských žáků v rámci vzdělávacího systému majority. Příčina spočívá v krizi důvěry - v procesu distanciace Romů, který jednak ovlivňuje priority, na něž Romové při socializaci svých dětí kladou důraz, jednak staví bariéry v komunikaci mezi romskou rodinou a školou. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován následujících tematických bloků:

1. Psychologická antropologie, kognitivní antropologie,

2. Koncepce kulturních modelů G. Lakoffa,

3. Koncepce kulturních moelů B. Shorea,

4. C. Strauss a N. Quinn,

5. Integrace teoretických přístupů a jejich aplikace na případ vzdělávání Romů,

6. Aplikace kulturních modelů do mimo-romských kontextů.