Předmět je určen pro studenty a studentky oboru psychologie a klade si za cíl uvedení absolventů kurzu do problematiky koučování jako nástroje profesního a osobního rozvoje. Navazuje na povinný předmět Psychologie v pracovním prostředí, jehož některé poznatky a teorie rozpracovává a aplikuje do specifické sféry koučinku. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými přístupy a koncepty, ale také na jejich aplikaci a diskusi. V rámci předmětu se studenti a studentky seznámí se záklním rámcem koučování a jeho obecnými principy, dále s dosavadním vývojem koučování a s jeho vztahy k jiným metodám práce s klienty (školení, supervize, poradenství atd.). Pozornost bude věnována typům klientů a jejich zakázek a možností rozdílné práce s nimi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků:
1) Rámec koučování, teoretické ukotvení.
2) Význam a přínos koučování jako nástroje osobního a pracovního rozvoje.
3) Historie koučování, principy a vymezení vůči jiným nástrojům osobního rozvoje (psychoterapie, školení, poradenství).
4) Principy provedení a indikace klientů.
5) Formulování otázek a aktivita klienta při koučinku jako nástroj pro realizaci změny.
6) Základní rámec koučování: kontrakt, rozvoj, vyhodnocení.
7) Techniky a postupy při koučování. Kladení otázek, neverbální komunikace, použití imaginace, asociací, kontrastu apod.
8) Struktura koučovacího sezení.
9) GROW model a další milníky koučovacího sezerní i celého procesu.
10) Typy koučování dle kontextu koučovaného a cíle.
11) Oblasti využití koučinku a vhodné aplikace. Kombinování s jinými přístupy.
12) Etika koučování.