Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychological Research in Multimedia Education I

Class at Faculty of Education |
OPBP3Q601B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět se zabývá experimentální psychologií multimediálního vzdělávání. Cílem je podat základní vhled to problematiky vzdělávání pomocí širokého spektra multimediálních materiálů, tj. takových materiálů, které kombinují ilustraci s textem či mluveným slovem: počínaje ilustrovanými učebnicemi, přes výukové pořady, až po výukové hry. Důraz je kladen na experimentální rovinu (jak získat a interpretovat data týkající se vzdělávání pomocí multimédií), empirickou rovinu (jaká data už byla získána: co se ví) a praktickou rovinu (co a jak lze použít ve výuce na škole).

Kurz obsahuje následující témata:

Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan); Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy; Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy; Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana.

Struktura kurzu pokrývá následující témata: 1) Typy multimediálních materiálů: učebnice, hypermediální prezentace, animace, výukové pořady, tutorovací systémy, výukové hry, výukové simulace, 2) Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana; problémy nasazení technologických inovací ve formální výuce, 3) Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan), 4) Konceptuální aparát: výuková metoda vs. výukový materiál vs. výukové médium; atribut vzdělávacího materiálu vs. technologická afordance (Clark), 5) Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; základní typy sledovaných proměnných (znalostní výstupy, afektivně-motivační proměnné, kognitivní zátěž, psychofyziologická data), 6) Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy, 7) Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy.

Seminární část předmětu zahrnuje následující obsah: 1) rozbor videozáznamu experimentu, 2) interpretace výsledků experimentů a meta-analýz, 3) rozbor chyb publikovaných experimentálních studií, 4) modelová hodina v kontextu formálního vzdělávacího systému, 5) účast na experimentu coby participant, 6) návrh experimentu a sestavení časového plánu a rozpočtu, 7) sepsání žádosti etické komisi.