Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychologický výzkum v multimediálním vzdělávání I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBP3Q601B

Anotace

Předmět se zabývá experimentální psychologií multimediálního vzdělávání. Cílem je podat základní vhled to problematiky vzdělávání pomocí širokého spektra multimediálních materiálů, tj. takových materiálů, které kombinují ilustraci s textem či mluveným slovem: počínaje ilustrovanými učebnicemi, přes výukové pořady, až po výukové hry. Důraz je kladen na experimentální rovinu (jak získat a interpretovat data týkající se vzdělávání pomocí multimédií), empirickou rovinu (jaká data už byla získána: co se ví) a praktickou rovinu (co a jak lze použít ve výuce na škole).

Kurz obsahuje následující témata:

Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan); Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy; Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy; Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana.

Struktura kurzu pokrývá následující témata: 1) Typy multimediálních materiálů: učebnice, hypermediální prezentace, animace, výukové pořady, tutorovací systémy, výukové hry, výukové simulace, 2) Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana; problémy nasazení technologických inovací ve formální výuce, 3) Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan), 4) Konceptuální aparát: výuková metoda vs. výukový materiál vs. výukové médium; atribut vzdělávacího materiálu vs. technologická afordance (Clark), 5) Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; základní typy sledovaných proměnných (znalostní výstupy, afektivně-motivační proměnné, kognitivní zátěž, psychofyziologická data), 6) Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy, 7) Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy.

Seminární část předmětu zahrnuje následující obsah: 1) rozbor videozáznamu experimentu, 2) interpretace výsledků experimentů a meta-analýz, 3) rozbor chyb publikovaných experimentálních studií, 4) modelová hodina v kontextu formálního vzdělávacího systému, 5) účast na experimentu coby participant, 6) návrh experimentu a sestavení časového plánu a rozpočtu, 7) sepsání žádosti etické komisi.