I. Základy problematiky nadání a nadaných 1. Přístupy v psychologii ktématu nad ání a talentu, vývoj problematiky 2. Základní pojmy a termíny
II. Mimořádně nadané dítě vpř edškolním věku 1. Jaké mohou být projevy nadání vpředškolním věku? 2. Jaké máme možnosti pro identifikování nadaných dětípředškolního věku 3. Na co nezapomínat vpředškolním období při podpoře rozvoje dítěte smimořádným potenciálem? 4. S jakými problémy se můžeme u těchto dětí setkat?
III. Vstup nadaného dítěte do školy 1. Je možné, aby nešestileté dítě nastoupilo do školy? 2. Jaké jsou další možnosti podpory kognitivně akcelerovaného dítěte při vstupu do školy? 3. Jakou školu pro nadané dítě vybrat? 4. Proč je u nás integrace nadaných tak často odmítána (zejména u intelektově nadaných), ačkoliv je celosvětově tendence kintegraci zřejmá? 5. Vjakém prostředí je podpora mimořádně nadaných dětí nejdůležitější a nejefektivnější?
IV. Mimořádně nadané dítě v základní škole a v rodině 1. Jaké jsou osobnostní charakteristiky mimořádně nadaného žáka na základní škole? 2. Jaké jsou charakteristiky učení mimořádně nadaného žáka? 3. S jakými problémy mimořádně nadaného žáka se můžeme setkat? 4. Lze vpopulaci mimořádně nadaných žáků identifikovat ještě určité specifické skupiny? 5. Existují různé „typy“ intelektového nadání nebo intelektově nadaných žáků? 6. Jaké druhy nadání se dnes rozlišují a sjakými se ve škole obvykle můžeme setkat? 7. Jaké situace mohou nastat při vyhledávání nadaných žáků ve škole? 8. Co může limitovat proces vyhledávání nadaných? 9. Co je účelem postupu identifikace a postupu výběru při vyhledávání nadaných? 10. Co je třeba provést před volbou metod, které chceme při vyhledávání nadaných dětí použít? 11. Jaké konkrétní metody se při vyhledávání mimořádně nadaných dětí školního věku používají? 12. Kdy realizovat proces vyhledávání na škole? 13. Jaký může existovat vztah mezi tzv. vyhledáváním nadaných a rozvíjením nadání? 14. Co může ovlivnit úspěšnost výchovně-vzdělávací péče o nadané na konkrétní škole? 15. Jaké základní možnosti práce smimořádně nadanými žáky se obvykle ve škole mohou uplatňovat? 16. Co ovlivňuje úspěšnost integrace mimořádně nadaného žáka do běžné školy? 17. Existují ještě další možnosti podpory rozvoje mimořádně nadaných dětí? 18. Existuje u nás speciální vzdělávání učitelů pro práci snadanými dětmi? 19. Kam se mohou učitelé obrátit u nás o radu a získat další informace o problematice nadání? 20. V jakých časopisech se u nás můžeme setkat s touto problematikou? 21. Jaké základní legistativní dokumenty se vztahují ktéto oblasti? 22. Jaká je dostupná literatura k tomuto tématu v češtině?
Předmět poskytuje základní orientaci v psychologických koncepcích nadání a inteligence, zdůrazňuje důležitost vnímání individuality žáka. Speciálně-pedagogické hledisko objasňuje možnosti podpůrných opatření ve škole v rámci společného vzdělávání.
Didaktická perspektiva přináší metody práce s nadanými žáky v rámci běžné třídy. Dále jsou představeny odborné soutěže a mimoškolní a volnočasové aktivity, zaměřené na rozvoj přírodovědného nadání.
Struktura předmětu pokrývá následující témata: I. Základy problematiky nadání a nadaných, 1.1.
Přístupy v psychologii ktématu nadání a talentu, vývoj problematiky; 1.2. Základní pojmy a termíny; II.
Mimořádně nadané dítě vpř edškolním věku, 2.1. Jaké mohou být projevy nadání vpředškolním věku?, 2.2.
Jaké máme možnosti pro identifikování nadaných dětípředškolního věku, 2.3. Na co nezapomínat vpředškolním období při podpoře rozvoje dítěte smimořádným potenciálem?, 2.4.
S jakými problémy se můžeme u těchto dětí setkat?; III. Vstup nadaného dítěte do školy, 3.1.
Je možné, aby nešestileté dítě nastoupilo do školy?, 3.2. Jaké jsou další možnosti podpory kognitivně akcelerovaného dítěte při vstupu do školy?, 3.3.
Jakou školu pro nadané dítě vybrat?, 3.4. Proč je u nás integrace nadaných tak často odmítána (zejména u intelektově nadaných), ačkoliv je celosvětově tendence kintegraci zřejmá?, 3.5.
Vjakém prostředí je podpora mimořádně nadaných dětí nejdůležitější a nejefektivnější?; IV. Mimořádně nadané dítě v základní škole a v rodině, 4.1.
Jaké jsou osobnostní charakteristiky mimořádně nadaného žáka na základní škole?, 4.2. Jaké jsou charakteristiky učení mimořádně nadaného žáka?, 4.3.
S jakými problémy mimořádně nadaného žáka se můžeme setkat?, 4.4. Lze vpopulaci mimořádně nadaných žáků identifikovat ještě určité specifické skupiny?, 4.5.
Existují různé „typy“ intelektového nadání nebo intelektově nadaných žáků?, 4.6. Jaké druhy nadání se dnes rozlišují a sjakými se ve škole obvykle můžeme setkat?, 4.7.
Jaké situace mohou nastat při vyhledávání nadaných žáků ve škole?, 4.8. Co může limitovat proces vyhledávání nadaných?, 4.9.
Co je účelem postupu identifikace a postupu výběru při vyhledávání nadaných?, 4.10. Co je třeba provést před volbou metod, které chceme při vyhledávání nadaných dětí použít?, 4.11.
Jaké konkrétní metody se při vyhledávání mimořádně nadaných dětí školního věku používají?, 4.12. Kdy realizovat proces vyhledávání na škole?, 4.13.
Jaký může existovat vztah mezi tzv. vyhledáváním nadaných a rozvíjením nadání?, 4.14. Co může ovlivnit úspěšnost výchovně-vzdělávací péče o nadané na konkrétní škole?, 4.15.
Jaké základní možnosti práce smimořádně nadanými žáky se obvykle ve škole mohou uplatňovat?, 4.16. Co ovlivňuje úspěšnost integrace mimořádně nadaného žáka do běžné školy?, 4.17.
Existují ještě další možnosti podpory rozvoje mimořádně nadaných dětí?, 4.18. Existuje u nás speciální vzdělávání učitelů pro práci snadanými dětmi?, 4.19.
Kam se mohou učitelé obrátit u nás o radu a získat další informace o problematice nadání?, 4.20. V jakých časopisech se u nás můžeme setkat s touto problematikou?, 4.21.
Jaké základní legistativní dokumenty se vztahují ktéto oblasti?, 4.22. Jaká je dostupná literatura k tomuto tématu v češtině?