Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu a integrace a inkluze jako proces. Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti. Kurz bude tvořen následujícími tématy:
1. Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním.
2. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče.
3. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním.
4. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu.
5. Vývoj podoborů speciální pedagogiky
6. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006)
7. Nové trendy ve speciální pedagogice