Předmět se zabývá pochopením celistvosti člověka v rámci problematiky kombinovaného postižení. Student pracuje s pojmy vícečetná vada, přídatná porucha, symptomatická vada. Základem předmětu je terminologické vymezení, modely vnímání osob s kombinovaným postižením. Důraz je kladen na pochopení významu vzdělávání osob s kombinovaným postižením, možnosti institucionální a pedagogický doprovod, sociální podpora. Cílem předmětu je hlubší náhled do problematiky osob s kombinovaným postižením, možnosti vzdělávání a podpory. Kurz bude tvořen následujícími tématy:
1. Změny v kognitivním a emocionálním vývoji kombinovaně postižených jedinců.
2. Speciálně pedagogická diagnostika osob s kombinovaným postižením a následné vytváření individuálních studijních plánů.
3. Psychomotorický vývoj jedince se zřetelem na odchylky u dítěte s kombinovaným postižením.
4. Senzomotorický v ývoj dítěte s kombinovaným postižením a možnost speciálně pedagogické podpory.
5. Možnosti komunikace kombinovaně postiženého jedince.
6. Vliv vícečetného postižení na kvalitu života jedince a rodiny.
7. Úloha speciálního pedagoga, rodiny a ostatních odborníků při týmové práci.