Předmět se zabývá inkluzivními přístupy k práci s heterogenitou žáků a jejími projevy ve vzdělávacím kontextu. Cílem předmětu je představit možnosti práce s heterogenním kolektivem dětí s hlavním důrazem na možnosti integrace dětí pomocí vzájemné spolupráce a využívání potenciálu odlišností dětí pro zkvalitnění výuky. Studenti si osvojí principy a teoretická východiska práce s kolektivem či skupinou dětí / žáků s různými výchozími podmínkami a překážkami v učení. Poznají možnosti využití potenciálu odlišností dětí / žáků pro zkvalitnění výuky na školách. Prakticky si vyzkouší postupy individualizace v práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Naučí se hodnotit kvalitu inkluzivní praxe ve škole z pohledu školního psychologa a podporovat pozitivní klima třídy (přijímající klima, klima spolupráce). Kurz bude tvořen tématy:
1. Heterogenita jako sociální norma školy, lidská heterogenita jako téma školní výuky
2. Kvalita inkluzivní vzdělávací praxe tříd a škol- možnosti evaluace
3. Práce s heterogenním třídním kolektivem v inkluzivním vzdělávání, podpora pozitivního klimatu třídy v práci školního psychologa.
4. Možnosti osobnostního rozvoje dětí/ žáků pomocí vzájemné spolupráce a využívání potenciálu odlišností dětí pro zkvalitnění výuky.
5. Případové studie škol se zaměřením na personální zajištění inkluzivní praxe