Vzdělávání dospělých, základní pojmy a vymezení, andragogika, celoživotní učení. Formální, neformální a informální vzdělávání. Odborná základna a andragogický výzkum.
Dospělost a různé přístupy k jejímu vymezení. Specifické formy vzdělávání dospělých realizované v různých obdobích života. Propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
Druhy a oblasti dalšího vzdělávání (občanské, zájmové, odborné). Instituce pro vzdělávání dospělých např. soukromé organizace, podniky, školy, NNO.
Lektor dalšího vzdělávání, osobnostní předpoklady, kompetence, kvalifikační standard.
Účastník vzdělávání dospělých, jeho vzdělávací potřeby a motivace, diagnostika přístupů k učení. Typologie problémových účastníků a komunikace s nimi.
Pedagogicko-psychologická východiska a specifika vzdělávání dospělých.
Specifické metody vzdělávání dospělých, didaktické principy. Hry pro dospělé.
Internetové zdroje ve vzdělávání dospělých, MOOC, online kurzy, analýza výhod a limitů.
Modelové situace ve vzdělávání dospělých, jejich reflexe a analýza.
Reflexe praktické zkušenosti se vzděláváním dospělých (exkurze nebo vlastní zkušenost), prezentace na semináři.
Předmět nabízí orientaci v základním obsahovém a teoretickém vymezení vzdělávání dospělých, uvádí východiska pro porozumění lektorům i účastníkům vzdělávání, zabývá se analýzou praktických zkušeností s různými lektorskými formami a metodami ve vzdělávání dospělých.