Předmět seznamuje s konceptem práv dítěte a jeho východisky ve filozofii práv, psychologii dítěte a jeho pedagogickou aplikací. Přináší hodnocení stavu implementace na úrovni vzdělávací politiky v ČR, i v mezinárodním srovnání. Řeší modelové situace v životě dítěte. Cílem předmětu je zvýšit u studentů povědomí o právech a povinnostech dětí v České republice.
1. Současné pojetí práv dítěte (základní lidsko-právní dokumenty, geneze práv dítěte, historické etapy vývoje poznání dítěte a dětství, specifika práv dítěte).
2. Základní znalost ústavního pořádku ČR.
3. Úmluva o právech dítěte - zásady 3P, Opční protokoly k Úmluvě o právech dítěte, sociálně-ekologický model.
4. Aplikace Úmluvy o právech dítěte na právní systém ČR: Úmluva o právech dítěte a rodinné právo. Řešení modelových situací v životě dítěte.
5. Aplikace Úmluvy o právech dítěte na právní systém ČR: Úmluva o právech dítěte a sociálně právní ochrana dětí. Řešení modelových situací v životě dítěte.
6. Aplikace Úmluvy o právech dítěte na právní systém ČR: Úmluva o právech dítěte a pracovní právo. Řešení modelových situací v životě dítěte.
7. Aplikace Úmluvy o právech dítěte na právní systém ČR: Úmluva o právech dítěte a školské právo. Řešení modelových situací v životě dítěte.
8. Aplikace Úmluvy o právech dítěte na právní systém ČR: Úmluva o právech dítěte a zdravotnické právo. Řešení modelových situací v životě dítěte.
9. Aplikace Úmluvy o právech dítěte na právní systém ČR: Úmluva o právech dítěte a trestní zákoník a zákon o soudnictví ve věcech mládeže. Řešení modelových situací v životě dítěte.